Reseplaneraren visar att det inte går att ta 76:an från Ljusterögatan till Ropsten efter 25 oktober.

SL bekräftar det officiella beslutet, och på bussföretaget Keolis intranät kommuniceras redan att den förkortade linjen bara kommer att gå mellan Ropsten och Karlaplan. Indragningen beror på att det inte hittats ett lämpligt läge för en hållplats i Slussen i och med den nya guldbron.

– Nu är det 100 procent klart att det blir så som Keolis föreslagit. Det som händer nu är att 76:an inte kommer att ha ett fungerande hållplatsläge i södergående riktning. Eftersom Slussen är en så viktig punkt förlorar den av sina viktigaste funktioner, säger Claes Keisu, presstalesperson på SL.

Irriterade och arga Södermalmsbor

Det har dragits i gång en namninsamling för att rädda 76:an, som i dagsläget nått strax över 500 underskrifter.

Flera läsare har hört av sig till Mitt i och ställer sig frågande till förändringen. "Absurt! Hur kan man strunta i den här bussen som är nästan full alla morgnar vid Slussen av de som ska åka mot hamnen och Ropsten", skriver någon på Facebook.

https://www.mitti.se/nyheter/bussforaren-76an-forsvinner-fran-soder/reptjh!hWesd9MzHlIeAAlX54xGNA/

Andra menar att SoFo och Norra Hammarbyhamnen får mycket sämre kommunikationer. Indragningen kallas för "väldigt dålig och framför allt ologisk eftersom det gick hur bra som helst innan Slussen byggdes om".

– Vi förstår naturligtvis att det är många söderbor som reagerar negativt på den här förändringen, det är inte konstigt. Men vi kommer bevaka resandeutvecklingen på de linjerna och se hur de påverkas, säger Claes Keisu.

Förändring när Guldbron öppnar

Förändringarna kommer att äga rum när guldbron öppnar, och den som då vill åka till östra Östermalm får istället ta buss 66 mot Reimersholme till Zinkensdamm eller Medborgarplatsen, för att sedan byta till tunnelbana.

– Sedan finns det ju andra resealternativ, 2:an och 57:an kan man ju ta från Sofia mot Slussen.