När vi får kliva ut på Lilla Lidingöbron är vattnet alldeles stilla. Himlen är blå, kanske kommer den att vara lika vacker den dag i sommar när den första besökaren tar plats på en av bänkarna som ska placeras här.

Annat var det förra helgen.

– Då var det var busväder. Det har varit många tuffa arbetsdagar i vind och storm, säger projektchefen Klaus Niederdrenk.

Det känns som en riskfylld promenad då havet fortfarande syns genom de många hål som finns på den färdiggjutna bron. Den är också täckt av verktyg och byggdelar.

– Material, material, material – överallt, säger Klaus Niederdrenk när han tar sig fram.

– I det stora hela har det ändå gått smidigt, säger projektledaren Jan Werner.

Bygget av den nya bron mellan Lidingö och Ropsten har pågått i drygt 2,5 år.

Ett internationellt team har varit på plats med arbetare och leverantörer från 20 olika länder. Med importerade verktyg och material.

7 meter segelfri höjd

– På något sätt har vi klarat av det trots pandemi. Det har varit fint att se hur vi löser utmaningar som uppstår, säger Klaus Niederdrenk.

Mellan bron och vattnet är det sju meter. Det har varit skäl för debatt, då lokala politiker velat att pendelbåtar ska kunna passera. Samtidigt har det funnits en intention att bygga lågt.

– Du börjar lågt på fastlandet på bägge sidor om bron. Lidingöbanan kommer in lågt, det hade inte ­gynnat gående och cyklister om vi hade byggt en bro med puckel, säger Jan Werner.

Rörelsehindrade ska smidigt kunna ta sig över, och cyklister ska inte få problem med kraftiga lutningar.

– Vi landade i en kompromiss på två procents lutning och sju meters segelfri höjd. Det låter inte mycket men med lite bakvind blir du oerhört snabb nedför med en cykel, säger Klaus Niederdrenk.

Toppen på tårtan

Den gamla bron är lägre, med 5,2 meters segelfri höjd. Den nya bron – med en bredd på 7 meter – är också betydligt bredare än den nuvarande. Den gamla bron kommer att rivas 2023.

– Det blir en vacker bro som man vill tillbringa tid på. Den är inte enbart ämnad för att gå från A till B utan det blir en plats att vila och vara på, säger Klaus Niederdrenk.Där bron börjar på Lidingö­sidan kommer byggnaden ”Vindarnas Tempel” att anläggas.

– Det blir toppen på tårtan som fångar ögat när man kommer gående på bron, säger Jan Werner.

Den ena halvan kommer att upptas av gående och cyklister, den andra av Lidingöbanans dubbla spår. Totalt blir bron 16 meter bred.

– Dubbelspår var något vi precis hann få in innan kontraktet var klart. Det vore dumt att bygga enkelspår när man bygger för hundra år fram i tiden. SL sköt till en del av extrakostnaden.

Att stänga Islinge Hamnväg var också ett stort beslut som fattades under arbetets gång.

– Det påverkar ju de boende. Men i stort verkar de respektera beslutet, säger Klaus Niederdrenk.

En del ville bevara den gamla bron.

– Men livstiden har passerat. Den är över hundra år. En så pass gammal bro måste man aktivt ta hand om och kontinuerligt överväga om den är trygg.

Exakt när i sommar bron kan öppna är inte klart.

Om ett år

– Sommaren är lång. Det är mycket diskussioner just nu, samtidigt bygger man den sista delen.

De bygger nu en vinge – den del av bron som ska ansluta till fastlandet och kopplas till Lidingöbanan.

Det ska hela tiden vara möjligt att gå och cykla på bron, men under 5–6 veckor i början på 2023 blir det stopp för tågen. Om ett år ska Lidingöbanan rulla på den nya bron.