Bostäderna blir verklighet genom att de två befintliga tvåvåningshusen intill rondellen Maltesholmsvägen-Fyrspannsgatan byggs på till femvåningshus. På de två nuvarande våningsplanen flyttade nyligen nya gruppboendet Nytida Malteslund in.
"Får liknande utseende som bebyggelsen intill"
– De nya husen får liknande utseende som bebyggelsen intill. Vi vill ha en tydligare koppling till gatan för bostäderna till skillnad från hur det ser ut här i dag, säger exploateringskontorets projektledaren Nina Wahlman Fält.
68 nya bostäder planeras genom påbyggnaderna av huset.
Illustration: Rombus arkitekter
Nya centrumlokaler
Belysningen är i dag bristfällig i området vilket ligger bakom en hel del av den upplevda otryggheten, tror staden.
Byggnaderna, som alltså ligger precis intill t-banespåren, ska även inredas med nya centrumlokaler i anslutning till gruppboendet.
Stig Jakobsson är en av flera i området som känner sig tveksamma kring bostadsprojektet. "De här bostäderna hamnar precis intill t-banespåren, jag vet inte riktigt hur många som vill ha en sådan lägenhet", säger han.
Filip Magnusson
Staden hoppas att hyreslägenheterna ska öka tryggheten ytterligare i Hässelby strand, stadsdelsförvaltningen ser positivt på planerna och den 20 november godkände stadsdelsnämnden tjänsteutlåtandet.
Vill öppnar upp bottenvåningarna
– Vi har bett stadsbyggnadskontoret att titta på möjligheten att öppna upp bottenvåningarna mot gatan genom skyltfönster. Det är extra viktigt att ny bebyggelse i Hässelby strand bidrar till ökad upplevd trygghet. Fler eller större fönster hade varit ett sätt, säger Jenny Bejker, avdelningschef för verksamhetsstöd och stadsmiljö i Hässelby-Vällingby.
Staden hoppas att påbyggnaderna med nya bostäder ska öka tryggheten i Hässelby strand ytterligare.
Illustration: Rombus arkitekter
De 64 lägenheterna ingick tidigare i den stora detaljplan längs Maltesholmsvägen som tröskats i staden i flera år.
Bröts ut ur gamla planerna 2024
Där ingick sex områden med totalt 500 lägenheter, men allt pausades i januari 2024 sedan staden och byggaktörerna inte kommit överens kring utvecklingen. I augusti 2024 bröt staden ut de 64 lägenheterna ur de förra planerna.
Nina Wahlman Fält, projektledare på exploateringskontoret.
Stockholms stad
– I projektet ingår även allmän parkering samt boende- och besöksparkering, som vi föreslår löses i befintliga garage och som markparkering, säger Nina Wahlman Fält.
Detaljplanen väntas nu antas i stadsbyggnadsnämnden.