Den rödgröna majoriteten vill avveckla flyget på Bromma flygplats för att i stället utveckla fältet till ett bostadsområde, Bromma parkstad.

Fram till att något annat händer hyr Swedavia, statens bolag, marken för flygtrafik. När Stockholms stad skickade fakturan för kvartal två till Swedavia, landade beloppet på 15 340 kronor, eller omkring 5 000 kronor per månad.

Avtalet mellan Stockholms stad och Swedavia säger att Swedavia ska betala fem kronor plus indexuppräkning per avresande passagerare, i år 7,08 kronor.

Under kvartal två var 2 166 passagerare avresande.

Swedavia betalar även en krona i markarrende per år.

"Ska vara kvar"

Nyligen meddelade regeringen att Bromma flygplats ska vara kvar, en nedläggning av flygplatsen kommer inte fattas under mandatperioden, skriver infrastrukturminister Andreas Carlson, i ett skriftligt uttalande till Aftonbladet.

"Det kan verka lätt att fatta beslut om att lägga ner, men det skulle vara mycket svårt, eller omöjligt, att återta så viktig infrastruktur om den skulle behövas i framtiden."

Karin Wanngård (S), Stockholms finansborgarråd, som uttalar sig i Aftonbladet, är starkt kritisk till regeringens besked.

Karin Wanngård (S), finansborgarråd i Stockholms stad, är kritisk till det avtal staden en gång i tiden slöt med Luftfartsverket, nuvarande Swedavia, som ger staden en ersättning med fem kronor per avresande passagerare, exklusive indexuppräkning.

Karin Wanngård (S), finansborgarråd i Stockholms stad, är kritisk till det avtal staden en gång i tiden slöt med Luftfartsverket, nuvarande Swedavia, som ger staden en ersättning med fem kronor per avresande passagerare, exklusive indexuppräkning.

Emma Löf Hagström

Eftersom flygtrafiken har minskat kraftigt på Bromma är det inte så många passagerare som reser vilket innebär mindre pengar för staden, konstaterar hon.

– Det är ett fruktansvärt dåligt avtal, säger Wanngård till Aftonbladet.

"Slutit en pakt"

I ett skriftligt uttalande till Mitt i menar Karin Wanngård att staten betalar mindre i månaden för Bromma flygplats än vad grannarna betalar i hyra för sina lägenheter.

"Är en öde flygplats verkligen vad Stockholm behöver? Regeringen har slutit en pakt med Sverigedemokraterna om att vill varje pris bevara den här tomma flygplatsen som står i vägen för Stockholms tillväxt. Det är inte rimligt", skriver Karin Wanngård.

I motsats till regeringen anser Karin Wanngård inte att Bromma flygplats är viktig för samhällsviktiga transporter, som ambulansflyg och polisflyg, eller för totalförvaret. Hon satt med i Arlandautredningen som konstaterade att så inte är fallet.

– Man får så klart se över det här med ambulansflyg, det sades i utredningen att de kunde landa på Arlanda, säger hon till Aftonbladet.

Under april, maj och juni i år reste 2 166 passagerare från Bromma flygplats. 

Under april, maj och juni i år reste 2 166 passagerare från Bromma flygplats. 

Mikael Andersson

Det nuvarande avtalet mellan Stockholms stad och Swedavia löper ut 2038. Sedan tidigare har de rödgröna i Stockholms stad sagt upp avtalet från 2038.