Under två veckor hade polisaspiranter i Sollentuna lokalpolisområde, som även innefattar Upplands Väsby och Sigtuna, kontrollerat nykterhet, hastighet och generella trafikregler på trafikplatser i de tre kommunerna.

Nykterhetskontroller gjordes i närheten av systembolagen i Sigtuna och Märsta, hastighetskontroller på E4 och Sandavägen i Upplands Väsby.

Och det gav resultat. Av nära 1 300 förare fick 39 körkortet indraget direkt. Det är mer än dubbelt så många som under ett par veckor i våras, när även aspiranter genomförde kontroller.

– Nu har det varit torrt och fint ute, då kör fler för fort. Det var sämre väder i våras. Många kör också för fort på kvällstid, när det är glesare i trafiken, säger polisassistent Andreas Reiman, ansvarig för trafikutbildningen.

Hastighetsmätning med laser på E4 – från polisens perspektiv.

Hastighetsmätning med laser på E4 – från polisens perspektiv.

Polisen

Fortkörning vanligast

Han berättar att just fortkörning är den vanligaste anledningen att bli av med körkortet.

– Det farliga är att bromssträckan ökar markant ju fortare du kör. På E4 ser vi ofta att folk kör för fort och ligger för nära. Då har man inga marginaler om något oförutsett inträffar.

Det näst vanligaste trafikbrottet är mobilsurf – med böter på 1 500 kronor som följd.

– Vi tog 15 personer som rattsurfade. Det är verkligen livsfarligt. Fokus försvinner, du har en hand på ratten och kan inte väja om något händer, säger Andreas Reiman.

Trafikkontroller i LPO Sollentuna.

Trafikkontroller i LPO Sollentuna.

Polisen

Ny lag

Förra hösten trädde en ny lag i kraft, självständigt förverkande, som gör det möjligt för polisen att beslagta egendom som misstänks komma från brottslig verksamhet.

I den här insatsen blev resultatet en bil, märkeskläder och ett par mobiltelefoner.

– Ser vi någon med en jättedyr bil kan vi snabbt kolla upp ägaren. Saknas inkomst och hen inte kan förklara hur de haft råd med så dyra föremål så tas föremålen i beslag för vidare utredning, säger Andreas Reiman.

– Det här är ett bra sätt för oss att komma åt nätverkskriminella som ofta visar status med dyra bilar. Nu kan vi angripa den kulturen.

Andreas Reiman berättar att de fått många positiva kommentarer från allmänheten efter trafikinsatserna.

– De tipsar även om platser och vägar vi borde stå på, där man upplever att folk kör för fort. Sådana tips tar vi gärna emot.

I december blir de 14 aspiranterna färdiga poliser. Nio av dem stannar kvar i lokalpolisområdet. Några går in och utreder och övriga blir ingripandepoliser, även kallade 112-poliser.