Hedda, 3, anländer i barnvagn till förskolan Solstrålen på Almvägen i Älta strax efter åtta på måndagsmorgonen. Bakom styret går mamma Maria Rothzén, 40, tillsammans med storasyster Nora, 6.
I vår ska här spärras av för att det ska bli säkrare att gå och cykla till intilliggande Stavsborgsskolan. På Ältavägen ett tiotal meter bakom dem trycker bilförare på gasen för att hinna förbi den enkelriktade passagen förbi Älta centrum innan trafikljuset slår över till rött.
– Det är väl lite dålig framkomlighet ibland men det får vi väl acceptera när det byggs. Jag tänker att det kommer bli bra. De har planerat för mer trafik och mer barn. Jag litar på att politikerna och tjänstemännen gör sitt jobb, säger Maria Rothzén.
”Gör livet lite jobbigare”
”Målet är att flytta hållplatser så få gånger som möjligt för att störa så lite som möjligt”, säger Pär Enlove, projektchef för Skanska på Värmdövägen.
Johan Kristensen
Finntorpsbon Olga står vid den tillfälliga busshållplatsen på Värmdövägen och väntar på en buss till Slussen. Bakom ett avspärrningsstaket mullrar grävmaskiner som kämpar med att förvandla vägen till en stadsgata. Under tiden fortsätter bussar och bilar att köra på Saltsjöbanans spårområde. I takt med byggets framfart kan busshållplatserna flyttas vilket förvirrar henne och övriga busspendlare.
– Då och då får du gå en annan väg och det gör definitivt livet lite jobbigare. Men vi vet varför de gör det: för att förbättra infrastrukturen och bygga tunnelbanan, säger hon.
Skanskas projektchef Pär Enlove går förbi. Han är medveten om problemet.
– När vi ställer om brukar det vara lite utmanande. Målet är att flytta hållplatser så få gånger som möjligt för att störa så lite som möjligt, säger han.
”Kasst!”
”Kasst! I Saltis är det stora omläggningar av Saltsjöbanan med ersättningsbussar och det funkar sådär”, säger Älgöbon Kristin Frössén.
Johan Kristensen
Vid busshållplatsen i Storängen står Älgöbon Kristin Frössén med en yogamatta under armen. Hon är inte lika postiv till hur Nackatrafiken fungerar.
– Kasst! I Saltis är det stora omläggningar av Saltsjöbanan med ersättningsbussar och det funkar sådär.
Hon jobbar som rektor och ska till Fryshuset.
– Antingen åker jag hit och tar bussen till Sickla och sedan tvärbanan. Det tar sin lilla stund, det är mycket omläggningar på vägen. Eller så åker jag till Henriksdal och tar bussen därifrån. Kör jag tar det en halvtimme nu tar det ungefär en timme.
”Funkar bra”
”Det håller väl på att bli bättre”, säger Eriksviksbon Pierre Kambouris, 43, om trafiken i Nacka.
Johan Kristensen
I Orminge centrum har busstorget på Kanholmsvägen spärrats av för ombygge och flyttat till den gamla infartsparkeringen vid Toyota. Framkomligheten påverkas för alla som rör sig kring centrum.
– Det håller väl på att bli bättre. Det byggs ju mycket överallt. Jag kör över Skurubron varje dag men det tycker jag funkar bra. Jag kör mest på nya bron och undviker rusningstrafik, säger Eriksviksbon Pierre Kambouris, 43.
”Sååå långsamma”
”I stor sett varje vecka när jag kör är det något nytt vägbygge”, säger Ormingebon Nikodem Halek, 29.
Johan Kristensen
En bit bort på samma parkering laddar byggjobbaren Nikodem Halek, 29, mugghållaren i sin bil med en Red bull. Han bor i Orminge och kör bil i Nackatrafiken varje dag.
– Jag är förbannad över att de fortfarande håller på. De är sååå långsamma. I stor sett varje vecka när jag kör är det något nytt vägbygge, det är irriterande, säger han.
”Stor barriär av staket”
Trafiksituationen på Värmdövägen är jobbigast tycker kommunalrådet Peter Zethraeus (M).
Stefan Källstigen
Kommunalrådet Peter Zethraeus (M) uppmanar alla Nackabor att anmäla felaktiga skyltar, potthål, bristfällig snöröjning och andra trafikfaror via kommunens hemsida, appen Felanmälan – Nacka kommun eller telefon.
På kommunala vägar har kommunen möjlighet att kräva entreprenörer på vite om exempelvis skyltning saknas.
Han bor i Kummelnäs och åker såväl bil och båt som buss och cykel. Han tycker att trafiksituationen just nu är jobbigast på Värmövägen.
– Där flyttas ju busshållplatser, plus att det är en stor barriär och staket
Kommunen har också sett värdet av att informera via hemsidan och sociala medier.
– Vid vinterns första snöoväder gick vi inte ut med någon information och fick 2 000 felanmälningar på grund av snön. Inför det andra snöovädret informerade vi ordentligt – ”det här är det som gäller”, ”tänk på det här” – och fick omkring 200 felanmälningar, säger Peter Zethraeus.