Den svarta taxibilen susar förbi utanför Kungsholmens gymnasium. Högst upp på skolans trappa står polisassistenten Anders Ekström och tittar i laserinstrumentet. Det visar att taxin kör i 54 kilometer i timmen på 30-vägen.

Det är tillräckligt för att föraren ska bli av med körkortet. Men kollegorna nere på Kronobergsgatan har ännu inte gjort sig helt redo för att börja stoppa de bilar som kör för fort.

– Det var verkligen synd, säger Anders Ekström.

Det dröjer dock inte länge förrän nästa fartsyndare visar sig.

– 38 kilometer, den stoppar vi.

Bot på 2000 kronor

På bara 15-20 minuter har fyra bilar stoppats efter att ha kört för fort på gatan där polisen förra veckan genomförde en av sina kontroller under nationella trafikveckan.

De fordon som stoppas när Mitt i är på plats har kört minst sju kilometer för fort enligt lasermätaren. En mätare som dessutom visar tre kilometer lägre än den faktiska hastigheten.

På Kungsholmens gymnasium är eleverna lite äldre. Men ofta sker polisens kontroller utanför skolor där det går barn som har mindre vana av trafik och därför kan bete sig oberäkneligt.

På Kungsholmens gymnasium är eleverna lite äldre. Men ofta sker polisens kontroller utanför skolor där det går barn som har mindre vana av trafik och därför kan bete sig oberäkneligt.

Olle Anrell

En man i en BMW har kört 38 kilometer i timmen. Han får en ordningsbot på 2 000 kronor innan han åker vidare.

– Åtta kilometer för snabbt kan tyckas larvigt att reagera på, och man vill givetvis ta de värsta. Men syftet med kontrollen är att bidra till att sänka medelhastigheten, säger Anders Ekström.

Är heliga

På Kungsholmens gymnasium är eleverna lite äldre. Men ofta sker polisens kontroller utanför skolor där det går barn som har mindre vana av trafik och därför kan bete sig oberäkneligt.

– Har man kört för fort på en 30-väg tror jag att man har större förståelse för att man har gjort fel. Många har barn själva och 30-vägar är lite heliga.

En silvrig Volkswagen kör förbi och mätaren visar 47 kilometer i timmen. Över radion meddelar Anders att bilen ska stoppas, därefter skriver han upp regnummer, tid, adress och hastighet.

– Han får behålla körkortet, men det är på håret.

Annat prioriteras

Under nationella trafikveckan har polisen stått ute extra mycket, den här gången har fokus legat på hastigheter. En normal vecka hinner polisen inte utföra fullt lika många kontroller.

– I och med att läget är som det är i Stockholm är inte trafiken högst upp på priolistan. Men dagtid är det inte lika mycket annat att hålla fokus på, och då finns stora möjligheter till sådant här.

Anders Ekström tystnar då något kommuniceras över radion. Föraren till en av de stoppade bilarna har fått blåsa och provet visar på över 0,2 promille. Det blir till att åka med till stationen.

– Föraren blir misstänkt för rattfylla och får blåsa i en annan maskin. Detta för att fastställa exakt vilken promille det handlar om.

Tänk till en extra gång

Ola Åkesson, kommunpolis på Kungsholmen, berättar efter trafikveckans slut att ett 20-tal personer fick en ordningsbot för att ha kört för fort.

Vid ett tillfälle stoppade polisen sju fortkörare på Hantverkargatan under en halvtimme, och en av förarna blev då av med körkortet.

– Att vi rapporterar relativt många under en så kort period tyder på att många tyvärr kör för snabbt. Det är 30 kilometer i timmen av en anledning, ofta finns en skola i närheten. Vi hoppas att fler tänker till en extra gång och lättar på gasen.