Vägen upp till Nybohovstorget är lång och brant. För den som har friska ben och bara har sig själv att tänka på är den hanterbar. Är man gammal och fysiskt svag eller har något funktionshinder är det värre – eller om man bär på tunga matkassar eller drar barnvagn.

– Det är många som går på hjul häruppe. Både gamla med rullator och rullstol och en yngre generation som har barnvagnar. Alla behöver de Nybohovshissen, säger 77-åriga Viveca Carleson och kikar in genom den låsta dörrarna till hissen.

Själv har hon kryckor, på grund av artros, och saknar Nybohovshissen varje dag. Snedhissen, som löper mellan Liljeholmens centrum och Nybohovstorget, har varit stängd sedan den 18 oktober 2021.

"Dålig information"

Länge var budet att den skulle öppna i mars 2022. Sedan var budet maj, sedan oktober och sedan mars 2023.

– En viktig kritik är att vi inte får någon ordentlig information. Att hissen skulle öppna nu i mars meddelades bara genom en text som rullade på trafikskyltarna på tunnelbaneperrongerna. Det är för dåligt. Och som du ser kom den ju inte i gång i mars heller, säger Viveca Carleson.

Till Mitt i meddelar SL att man har en "väldigt preliminär" driftsättning planerad i mitten av juli.

"I sammanhanget är det viktigt att återigen påpeka att det är en väldigt gammal hiss och nya utmaningar kan dyka upp längs vägen", skriver Sophie Gunnarsson, presskommunikatör vid SL.

Nybohovshissen togs i drift 1964, när Nybohov var nybyggt. Den har krånglat i åratal och stått stilla så ofta att den inte gått att lita på, något Mitt i skrivit många gånger om. Sedan 2016 har två upphandlingar startats med syfte att byta ut hissen till en ny. Båda har avbrutits eftersom kostnaderna kraftigt skulle överstiga budgeten på cirka 49 miljoner kronor.

Nybohov ligger högt. Här är trapporna från Trekantsparken dit upp. Bilvägen är lättare men också brant och dryg.

Nybohov ligger högt. Här är trapporna från Trekantsparken dit upp. Bilvägen är lättare men också brant och dryg.

Angie Gray

Tunneln kan inte vidgas

Även hisstunnels storlek påverkade beslutet. Den kan inte vidgas, bland annat för att det finns ett bostadshus ovanför. Därför skulle de två planerade parallellgående hissarna ha blivit så små att kapaciteten bara skulle öka från 440 till 470 personer i timmen. Det ansågs för lite, eftersom 180 nya bostäder byggts i området och Nybohovsskolan ska växa från 230 till 900 elever.

"Med fler boende och väldigt många fler skolelever räcker den kapaciteten ändå inte på långa vägar, varför ett utbyte vore dåligt hushållande med skattebetalarnas pengar. I stället rustar vi både tunnel och hissen", skriver Sophie Gunnarsson.

Mycket vatten trängde in

Men det är alltså en upprustning med förhinder. Orsaken är att tunneln var i sämre skick än SL räknat med. De senaste 1,5 åren har man tagit bort löst berg och förstärkt berg för att säkra mot ras. Man har också gjort ett stort tätningsarbete och lett bort vatten, eftersom vatteninträngningen var större än man trodde. Dessutom visade det sig att alla elledningar behövdes dras om, både för belysning och driften av hissen.

Först nu i vår börjar själva hissen repareras. Men vad händer om den inte lyckas? Hissen har ju lagats åtskilliga gånger och sedan gått sönder igen. Mitt i frågar därför trafikregionrådet Anton Fendert (MP) om det finns en plan för det – kanske en SL-buss? Svaret blir nej.

– I dagsläget är planen att den ska tas i drift till i sommar. Men är det så att problemen kvarstår så kommer vi såklart att behöva se över andra tänkbara lösningar, skriver han.

Viveca Carleson går med kryckor och hennes man har rullator. För dem är den stillastående hissen ett stort problem. Viveca Carleson kritiserar också bristen på information.

Viveca Carleson går med kryckor och hennes man har rullator. För dem är den stillastående hissen ett stort problem. Viveca Carleson kritiserar också bristen på information.

Angie Gray

Dyr taxi ersätter

Fram till dess åker en gul taxibil upp och ner för berget. Den kan Nybohovsborna åka i gratis, men för SL är den dyr. Bara under 2022 kostade den drygt 3,7 miljoner kronor. För de äldre är den heller inte optimal. Och de är många. Nära 500 av Nybohovs 2 750 invånare är över 65 år och cirka 120 av dem är över 80. Då och då hör de av sig till Mitt i om taxins begränsningar.

– En minibuss vore bättre. Fler får plats och det är lättare att kliva på och av. Som det är nu undviker en del äldre att ge sig ut på grund av det här, säger Viveca Carleson.

När hissen börja gå igen vill hon fira ordentligt med grannarna.

– Då ska vi har världens fest här på torget, gärna med ett jätteloppis, säger hon och skrattar.