Det 130 meter långa kontorshuset vill NCC bygga på ytan där Kristinebergs hundrastgård och den så kallade spökpåfarten vid Essingeleden bland annat ligger.

Huset byggs i olika volymer och blir mellan fyra och åtta våningar höga. Förslaget är nu ute på granskning.

– Kontorshuset tillför nya arbetsplatser och fungerar som buller- och luftskydd mot Essingeleden för Kristinebergs slottspark och närliggande bostäder, skriver Saeed Ebrahimabadi, stadsplanerare vid stadsbyggnadskontoret.

Ekar kvar – askar bort

NCC har försökt att bygga här tidigare, men då fått nej. 2020 upphävde mark- och miljödomstolen detaljplanen för det 49 000 kvadratmeter stora kontorskomplex som bolaget ville få till vid Essingeleden. Orsaken var att nio särskilt skyddsvärda ekar hade behövt fällas.

49 000 kvadrat har nu blivit 30 000 och ekarna kan därmed bevaras. Men andra grönytor försvinner och sju större askar måste bort.

Husen byggs i olika volymer och blir mellan fyra och åtta våningar höga. 

Husen byggs i olika volymer och blir mellan fyra och åtta våningar höga. 

Illustration: White Arkitekter

Staden menar dock att det samtidigt skapas naturmark på ytor som är hårdgjorda i dag. Till exempel vid den så kallades spökpåfarten – alltså den avstängda motorvägsrampen från Essingeleden. Den gamla vägen förvandlas från asfalt till grönska på de delar där det nya huset inte ska stå.

– Jämfört med hur det ser ut i dag bedöms planförslaget innebära att natur- och parkmark återskapas i högre grad på delar av området som i dag är hårdgjorda.

En ny gata byggs vid parken

Men en ny gata byggs också i området och då försvinner en hel del grönytor och träd. Gatans arbetsnamn är Långa gatan och den ska länka samman Hjalmar Söderbergs väg i söder och Lindhagensgatan i norr.

2 500 fordon om dagen väntas köra på den nya gatan som enligt staden behövs för att hantera trafik till kontoren, men också till de idrottshallar som ska byggas ett stenkast bort.

Bil- och besöksparkering för kontoren sker i garage under byggnaden. Genom att hålla garaget öppet kvällar och helger kan även besökare till den planerade idrottshallen parkera där.

Bil- och besöksparkering för kontoren sker i garage under byggnaden. Genom att hålla garaget öppet kvällar och helger kan även besökare till den planerade idrottshallen parkera där.

Illustration: White Arkitekter

Gatan har fått kritik tidigare i processen. Politikerna ansåg efter samrådet i fjol att den innebär ett för stort ingrepp i parkmiljön och ville att tjänstemännen skulle utreda om det inte gick att göra vägen smalare och kanske till en gångfartsgata. På så sätt skulle mer naturmiljö sparas.

Kritik från Hornsbergs mamma

En som inte tycker om den planerade vägen vid Kristinebergs slottspark är arkitekten Charlotte Holst. Hon ledde planeringen av nordvästra Kungsholmens utveckling under 90- och 00-talen då hon var planarkitekt på stadsbyggnadskontoret. Hon kan därmed ses om ”mamman till Hornsbergs strand”.

– En genomfartsgata är inte klokt. Man förstör den vackra parken och många träd försvinner, säger hon.

Hon anser även att den hotar parkens lugn och värdefulla träd. Hennes förslag är att tillfart till kontorshuset i stället bör ske enbart norrifrån via Lindhagensgatan.

– Det vore så enkelt att göra om planen så det blir park i stället för gata. Man kan ju anlägga en gång- och cykelväg i stället.

Här från Kristinebergs slottsväg kommer den nya gatan som har arbetsnamnet Långa gatan skapas på det som är grönytor och hårdgjorda ytor vid Kristinebergs slottspark.

Här från Kristinebergs slottsväg kommer den nya gatan som har arbetsnamnet Långa gatan skapas på det som är grönytor och hårdgjorda ytor vid Kristinebergs slottspark.

Olle Anrell

Gatan behövs

Enligt staden behövs dock gatan för att koppla samman Hornsberg och Kristinebergs slottspark. Totalbredden ska också ha smalnats av med två meter för att bevara vissa ekar och för att den ska kunna ha nyodlade träd vid sig.

Politikernas önskan om en genomfartsgata har utretts men bedöms olämplig eftersom det blir för många bilar för att det ska fungera.

– Gatans utformning tar hänsyn till naturvärden, bland annat genom att bevara viktiga ekar och inkludera trädplanteringar. Även om denpåverkar parkmiljön och skapar en bergsskärning, ses det senare som ett vanligt inslag i Stockholm, skriver Saeed Ebrahimabadi.