Jag är försenad – avstängda hissar och köer till dem som fungerar har redan gjort min morgon både längre och sämre.

En plats i vagnen närmast tunnelbanans utgång hoppas jag ska bli min räddning för att hinna med bussen.

Folk rusar förbi på perrongen och jag ser hur någon i hissen trycker på knappen.

Jag hastar fram, men dörrarna stängs.

"Kvar står jag"

En helt full hiss med unga och medelålders resenärer utan kryckor, rullstol, barnvagn och stora väskor åker upp.

Kvar står jag med dottern i barnvagnen.

Och det är inte första gången.

Efter lämning på förskola kommer jag till sist fram till redaktionen. Där snackar kollegerna om hyfs i kollektivtrafiken. Det har blivit sämre sedan pan­demin, tycker flera.

Få reser sig för gravida och äldre – de tittar i stället ner i mobilen, varifrån det dessutom strömmas hög musik eller pågår ett högljutt telefonsamtal som alla tvingas lyssna på.

"Ta rulltrappan"

Folk tränger sig in på bussen innan de som ska av har hunnit ut. Det slafsas med burgare och annat som både luktar och spills.

Samtidigt finns en oskriven regel i Stockholm som alla följer: Vi står till höger i rulltrappan.

Här bidrar jag med en ny:

Är du ung och fullt frisk – ta rulltrappan. Alternativt titta efter dig om någon bättre behövande behöver hissen innan du trycker på knappen.

Jag vet att vi stockholmare kan komma överens om hur vi beter oss i kollektiv­trafiken utan stora informationskampanjer från SL. Det är högerregeln i rulltrappan ett bevis på.

Så låt oss uppdatera vett och etikett-listan! Nu vill jag ha era förslag – vad tycker du ska bli helt självklart bland alla resenärer för att vi ska ha en stressfri och trevlig resa inom kollektiv­trafiken?