Stuguthyrarna har kopplat på telefonsvararen. Du hänvisas till hemsidan, som ger samma budskap som du just fått muntligt: I påsk är precis allt fullbokat!

Pandemin har gett stugorna i de svenska fjällen en draghjälp i uthyrningen som ingen hade kunna drömma om för två år sedan – trots att pandemin i sig är en mardröm.

På tal om mardröm: Dags för ett vänligt råd till dig som tar elbilen till fjällen.

Nyligen kom uppmaningen från en kvällstidning ”…att vara väldigt noga med att kolla batteriladdningen innan du kommer fram till fjällstugan”.

Bra, så långt, men sedan kom tokigheten:

”Du vet att du alltid måste ha 20 procents marginal kvar i batteriet. Gå inte under den gränsen. Glöm inte heller att kapaciteten minskar i snöföre och i kyla”.

Den sista meningen är helt korrekt, men läsaren förleds med de 20 procenten. Tron på att kunna ladda vid framkomsten har sina risker och olägenheter. Sanningen är att elnätet i Sälen var obehagligt nära en kollaps redan under påskhelgen i fjol.

Faktiskt så nära att betydligt färre än hundra extra laddningar mellan klockan 17 och 22 på annandagen (den 5 april) kunde ha puttat elförsörjningen över kanten. Att återställa elnätet kunde sedan i värsta fall ha tagit timmar upp till ett dygn.

Just den här måndagseftermiddagen hade många gjort sista åket i backen. Nu gällde det att ladda bilen medan bastun värmdes upp för en värdig avslutning på lillsemestern.

Till saken hör att antalet batteribilar är avsevärt högre den här påsken – eller sportlovet - jämfört med ifjol. Och risken för en kollaps har därmed ökat påtagligt.

Skistar, den största stuguthyraren i Sälen och Åre, förbjuder laddning vid stugknuten och påpekar att uttagen för motorvärmare är just för motorvärmare och inget annat.

Företaget hänvisar, i likhet med andra uthyrare, till befintliga laddstationer inne i samhällena. Men räkna med långa väntetider. Kort sagt, för få stolpar beroende på klen infrastruktur som försenar utbyggnaden.

Med köer och väntetider är i nuläget positivt för elnätet. Helt enkelt därför att det begränsade antalet platser vid laddstolparna innebär mindre hot för överbelastning. Topparna jämnas ut.

Men Sälen har problem också utan elbilar. Nätet svajar mer eller mindre alltid när bastun, torkskåpet och spisen slås på i stugorna efter en härlig dag i backen.

”Från att vara en bygd på annars 8000 innevånare närmar vi oss elförbrukningen i en mellansvensk stad så dags på da´n - och det bara på några minuter”, sa nyligen en lokal företrädare till Radio Dalarna.

Rådet inför fjällresan är självklart att du ska se till att marginalen är långt över de 20 procenten redan i-n-n-a-n du kommer fram till målet. Tiden som du annars får vänta vid de alltför få laddstolparna kan du använda till betydligt trevligare saker.

Som att exempelvis åka skidor, horisontellt eller vertikalt. God tur!