Det här är ett debattinlägg på Mitt i. Åsikterna som framförs är skribentens egna.

Jag är beredd att gå längre än att bara uttrycka min förvåning över MTR:s agerande. Jag är heligt förbannad.

MTR vann upphandlingen av ­pendeltågstrafiken 2015. Därmed fick de förtroendet att köra pendel­tågen i region­en, så att invån­arna kan komma till jobbet eller skolan.

Regionen har tyvärr tvingats acceptera att beställa endast 90 procent av det som MTR åtagit sig att leverera. Men inte ens det klarar de av.

Att jag är heligt förbannad är dock inte problemet nu. Det är att resenärerna i hela regionen får betala priset för misslyckandet genom tidsförluster och dagligt strul för att komma till jobbet eller till skolan. Regionens trafik­förvaltning gör allt som går genom att ligga på MTR och genom att beställa ersättningsbussar, men att helt ersätta ett inställt pendeltåg som kan ta över 1 000 passagerare är nästan omöjligt.

Den enda riktiga långsiktiga lösningen är att MTR börjar leverera. Det som de fått förtroendet att göra. Avtal ska hållas.

Åsikt: Ska vi inte kunna pendla till arbete/skola längre?

Vad ska göras för att Tullingebor ska kunna fortsätta åka kollektivt när pendeltågstrafiken är så gles? Den frågan ställer företrädare för Tullingepartiet till Jens Sjöström (S), 1:e vice ordförande i trafiknämnden i Region Stockholm.

Det här är ett debattinlägg på Mitt i. Åsikterna som framförs är skribenternas egna.

Sedan hösttidtabellen infördes för pendeltågen den 21 augusti har ­resenärerna på Södertäljegrenen rasat över den prioritering som trafik­förvaltningen har gjort med långt färre avgångar än på Nynäshamnsgrenen, trots klart fler resenärer.

Upprörda pendlare har därför kontaktat oss i Tullingepartiet. Som ett lokalt och rent kommunalt parti kan vi dock endast driva opinion i en fråga som till sin helhet beslutas av Region ­Stockholm.

Vi måste uttrycka vår förvåning över hur trafikförvaltningen valt att prioritera pendeltågstrafiken. Ska det inte vara möjligt att bo i till exempel Tullinge och pendla in till arbete och skola i centrala Stockholm, samt ­Södertälje?

Samma politiker som talat sig varma för bra kollektivtrafik tvingar över resenärerna till bil. Hur går det ihop?

1:e vice ordförande i trafiknämnden Region Stockholm är Tullingebon Jens Sjöström (S). Vi i Tullingepartiet skulle vilja vända oss direkt till honom med frågan:

Vad kommer du att göra för att dina grannar i Tullinge (i väntan på att MTR får tillräckligt med lokförare) ska kunna fortsätta att åka kollektivt till jobb, skola och nöjen inne i centrala Stockholm?