Svar till insändarenDåligt utbud på Botkyrkas bibliotek sedan omgörningen” i Mitt i Botkyrka nr 9, 2024.

Det är tråkigt att höra att du inte tycker att utbudet är bra, och att det är svårt att hitta på biblioteken i Botkyrka. Alla synpunkter är värdefulla för oss och vi jobbar hela tiden med att förbättra vår verksamhet för dig som är Botkyrkabo. Det har tagit sin tid att få till den nya hylluppställningen på bibliotek för bibliotek, och det är först nu som vi är i mål – och kan göra justeringar till det bättre.

Jag undrar när du senast besökte våra bibliotek, för på biblioteken i både Tumba och Hallunda har vi många böcker på finska, och utbudet är genomgånget och förnyat, så just det är något vi kan vara stolta över. Men det har absolut under de senaste åren varit tider med glapp i försändelserna av medier mellan biblioteken, och det beklagar jag.

Och självklart kan det fortfarande finnas brister.

Förra året gjorde vi en omfattande utvärdering­ av bibliotekens nya hyllupp­ställning i klartext, med rubriker, färger och symboler. Syftet är att få alla att känna sig inkluderade och välkomna, men vi ser att det finns en del brister i systematik­. Dessa tar vi itu med under året, och kommer att justera en hel del. Det är ett tidskrävande arbete, men på sikt kommer det alldeles säkert att bli bättre. Jag hoppas att du ska våga dig tillbaka till oss, och hitta det du söker. Säg gärna till personalen vad du saknar för medier så att vi kan låna eller köpa in dem.