Hur ska vi betala för fler bussturer? Det var frågan som ställdes i Mitt i Botkyrka nummer 12. Frågan borde ha varit ”Varför betalar vi mer än vi borde för färre bussturer än vad som är optimalt?”.

Nuvarande linjedragningar där bussar långa sträckor körs parallellt är onödigt kostsamt. Ersätt dessa med korta matarlinjer till de pendeltåg, tunnelbana och region­bussar som utgör stommen i kollektivtrafiken. Matarbussar som kontinuerligt går runt runt i korta lokala­ enkelriktade slingor kompletterat med direkt­bussar som liksom dagens stombussar har få stopp.

Redan i dag har vi många hållplatser där bussen får komma fem minuter före eller efter utsatt tid. Med kontinuerlig tiominuterstrafik kan vi slopa tid­tabellerna och vi blir av med alla dessa minutlånga stopp där chauffören ska invänta rätt avgångstid från vissa hållplatser.

En analys av busstrafiken i norra Botkyrka visar att det med dessa grepp går att sänka dagens kostnader med 20–30 procent samtidigt som vi alltså får tiominuters­trafik på varenda hållplats där. Och är det möjligt där så bör det vara möjligt även på andra håll i regionen. Allt som krävs är att topparna i regionpolitik och förvaltning vågar tänka alternativt och nytt.

Åsikt: Hur ska vi betala för fler bussturer?

Det här är en insändare. Åsikterna som framförs är skribentens egna.

Som nyinflyttad i Tullinge trädgårdsstad för två år sedan förvånades jag över västra Tullinges omfattande och obegripliga mischmasch av långsamma busslinjer. Bussens jobb är att mata resenärer snabbt till stationer och viktiga målpunkter som kommunens centrum och stora mötesplatser. Inte att hämta upp resenärerna utanför grinden på smågator. Att promenera en kvart till bussen är både hälsosamt och håller våra gemensamma offentliga kostnader nere.

Bussresandet har minskat och det behövs färre bussar, men SL:s nya linjer ger snabbare resor till de stora knutpunkterna. Om vi är fler som reser finns underlag för SL att öka turtätheten, vilket är betydligt viktigare för alla oss Tullingebor som jobbar i andra delar av Stockholm och har lång resväg på riktigt.

Det som verkligen saknas är en bra busskoppling mellan Brantbrink/Riksten där många av våra ungdomar idrottar och Västra Tullinge.

Regionen har redan höjt skatten, höjt priset på SL-kortet och lånar pengar för att rädda vården från nedskärningar. Ni som vill ha fler bussturer, hur ska vi betala kostnaden tycker ni?