REPLIK på Kristdemokraternas inlägg Skärpta avtal ska göra hemtjänsten tryggare.

Det märks att det är valår när äldreborgarrådet Erik Slottner (KD) börjar prata om att skärpa kraven för de företag som bedriver hemtjänst i Stockholm. Tidigare har det från borgerligt håll istället handlat om att luckra upp tidigare ställda krav och att inte ”detaljstyra”. Enskilda företag har gått före krav på kvalitet och trygghet för de äldre.

Som ett exempel införde den borgerliga majoriteten nyligen vad de kallar kvalitetsbonus i hemtjänsten. Det innebär att företagen ska få bonus om de uppnår vissa mål. Rimligen borde det innebära att staden skulle vilja premiera de utförare som når upp till de krav staden ställer när utförarna upphandlas. Eller när de presterar bättre kvalitet än grundkraven.

Under rimlig nivå

I själva verket är det tvärtom. När det gäller personalens utbildningsnivå är nivån för att få bonus lägre än de krav som staden redan formulerat i upphandlingen av hemtjänst.

Likaså är målet för att minska andelen timanställda lägre än vad Socialstyrelsen anser vara en rimlig nivå. Även kravet på andel undersköterskor sänks från upphandlingsvillkorens 30 procent till 20 procent i bonussystemet.

Det här innebär att företag som levererar lägre kvalitet än vad Socialstyrelsen anser rimligt nu kommer få extra skattepengar i bonus. Trots att staden redan betalar för att företagen ska leva upp till de krav som slås fast i avtalen. Det är fullständigt orimligt.

Vi höjde kraven

Under förra mandatperioden skärpte vi i den tidigare majoriteten kraven på stadens hemstjänstutförare. Vi sade också upp ett antal oseriösa företag. Målsättningen var högre kvalitet för alla äldre med hemtjänst. Vi höjde kraven på personalkontinuitet. De anställda skulle erbjudas kompetensutveckling, trygga anställningar, rimliga arbetsscheman samt heltid eller ökad sysselsättningsgrad till dem som önskade det.

Vidare införde vi krav på att arbetsgivaren ska stå för arbetskläder samt en lokal för ombyte. Att arbeta inom hemtjänsten kräver som alla vet goda hygieniska förutsättningar.

Duscha och byta kläder

Dessa förändringar motsatte sig den borgerliga majoriteten. De tyckte bland annat att kravet att personalen ska kunna duscha och byta kläder var att detaljstyra och att det skulle försvåra för utförarna.

Kravet på heltid som norm luckrades upp men skärptes igen – dock först efter att pandemins konsekvenser var ett faktum. Att bristande kunskap om basala hygienrutiner, låg grundbemanning och en stor andel timanställda bidrar till smittspridning, kan ingen längre förneka.

Borde aldrig ha sänkts

Självklart är det bra att vissa krav återigen skärps även om de aldrig borde ha sänkts. Däremot är det beklagligt att den borgerliga majoriteten nu inför ett system där de utförare som inte ens når upp till vad Socialstyrelsens anser rimligt ska få bonus.

Stockholms stad måste och ska värna mer än så om de äldre. Staden ska ställa tydliga krav på hög kvalitet och bra villkor för de som arbetar inom hemtjänsten. Äldres trygghet ska gå först. Det är inte att ”detaljstyra”, det är vad man som äldre ska kunna förvänta sig av kommunen.