Systrarna Matilda och Amanda Hjerpe vet vad de gillar att göra tillsammans en ledig dag när solen skiner. De ses på en uteservering, äter något gott och tar gärna ett glas öl.
Den här fredagen har de stämt träff vid Liljeholmskajen. Här njuter de av utsikten mot torget och Årstaviken, från Wang Asias uteservering.
– Jag går ut och äter några gånger i månaden. Det är ett trevligt sätt att umgås på, särskilt på våren och sommaren. Kristiderna har inte fått mig att ändra på det. Men så har jag heller inga stora lån. Jag bor i hyresrätt. Hyran har väl blivit något högre, men de stora ränteökningarna slipper jag, säger Matilda Hjerpe och får medhåll av sin syster.
Ökning på 6 000 procent
Matilda och Amanda Hjerpe är knappast ensamma om att uppskatta uteserveringar. I början av 1980-talet fanns det 40 i hela Stockholms kommun. Numera beviljar trafikkontoret cirka 2 700 ansökningar om uteserveringar varje år. Det är en ökning med över 6 000 procent.
Att gå på krogen är uppenbarligen populärt, men samtidigt gröper inflationen allt större hål i plånböckerna och bostadsräntorna fortsätter att stiga. Enligt den senaste Stockholmsbarometern från Stockholms handelskammare är hushållen ”extremt pessimistiska kring den egna ekonomin”.
25-åriga Matilda Hjerpe känner sig trygg med sin fasta anställning i en matbutik, men vet att krisen också kan drabba henne.
– Det är klart att jag får se över mina vanor om krisen drabbar mig mer. Då kanske det blir färre krogbesök. Men samtidigt – det är inte så lätt att stå emot när kollegerna vill gå på after work en fin sommarkväll även om man fått det sämre.
Systrarna Matilda och Amanda Hjerpe ses gärna på krogen. Den här lediga dagen har de strålat samman vid Lilejholmskajen.
Märta Lefvert
Prioriterar kroglivet
För utsatta stockholmare slår krisen så hårt att de måste dra ner på allt. Men de som har möjlighet att prioritera verkar helst inte välja bort krogbesöken.
Stockholmsbarometern visar att företag inom hotell- och restaurangbranschen har en betydligt mer positiv syn på den egna ekonomin än företag inom många andra branscher.
En slutsats man kan dra av det är att stockholmare ofta prioriterar krogbesök och hellre drar ner på annat, menar Stockholms handelskammare.
Köper färre kläder
Två som skriver under på det är det medelålders par som Mitt i pratar med på uteserveringen Vår Pizza i Aspudden. Paret dricker öl, äter pizza och poké bowl och njuter av folklivet.
– Allt har blivit dyrare – boräntor, avgiften till bostadsrätten, elen... Men vi forsätter att gå ut eftersom vi tycker om det. Däremot köper vi färre kläder och har slutat köpa grejer till hemmet. Och så reser vi mycket mindre. Vi vande oss av med det under pandemin och så gör klimatkrisen att det inte känns bra att resa så mycket, säger kvinnan som vill vara anonym.
Hon blir inte förvånad när hon hör om utslaget i Stockholmsbarometern.
– Många som bor i storstäder trots att det mesta är dyrare där värderar nog utelivet högt. Då kanske man inte drar in på krogbesöken i första hand.
Kransenbon Andreas Hult dricker öl och äter indisk mat med en god vän på krogen Rains uteservering i Midsommarkransen.
Märta Lefvert
Tittar mer på extrapriser
Några kvarter därifrån, i Midsommarkransen, äter Andreas Hult och Per Leandersson en indisk gryta på Rains uteservering, ett stenkast från Svandammsparken. De ”gick på solläget” när de valde ställe.
– Jag äter ute framför allt på luncher. På kvällar händer det någon gång i månaden. Det har jag inte dragit in på trots att allt har blivit dyrare och boräntorna dragit i väg. Däremot tänker jag ett extra varv innan jag köper något nytt och jag kollar mer på extrapriser, säger Andreas Hult, 40, som arbetar som fotograf på SVT.
Han och hans sambo flyttade till Midsommarkransen för ett halvår sedan. De är i full färd med att upptäcka sitt nya område.
– Det är roligt att testa restaurangerna här i området, de är ju nya för oss. Ibland åker vi in till stan också. Det är inget vi vill dra in på så länge vi inte behöver.