”Mys för två” är en populär beställning i delikatessbutiken Vera och Ruth på Linnégatan.

– Då plockar vi ihop lite gött. Vi känner många av våra kunder. Här vill man ha den personliga kontakten och lite tips på tillbehör och så, säger Pernilla Thorin.

I åtta år har hon och Anette Andersson drivit butiken, som är döpt efter deras farmödrar som lärde dem att äta starka delikatessostar redan som barn.  

50-tal verksamheter

Fredagseftermiddagar brukar vara veckans höjdpunkt i delikatessbutiken.

– Vi ingår i inför-helgen-rundan här på Linnégatan: Fiskbilen, ost och kex, blomsterbutiken och systemet, säger Pernilla Thorin.

Vera och Ruth delikatesser är sedan årsskiftet en av cirka ett 50-tal butiker och verksamheter som ingår i tjänsten Zipadoo, en webbshop som erbjuder kunder att handla från centrala butiker i Göteborg.

Varorna från de olika butikerna plockas ihop och körs ut i en gemensam leverans samma kväll. Utöver frakten betalar kunden inget extra, men däremot tas en kommission ut av butikerna för varje köpt vara genom Zipadoo. 

Nysatsning. Martin Landström, vd för Zipadoo, vill att göteborgarna ska kunna handla från lokala butiker, hemma från soffan.

Nysatsning. Martin Landström, vd för Zipadoo, vill att göteborgarna ska kunna handla från lokala butiker, hemma från soffan.

Privat

Ska spegla stadskärnan

Det kan vara allt från lördagsgodiset och sista-minuten-presenten till de färska räkorna och helgens festklänning.

– Först var vi lite skeptiska till en webbshop, men nu når vi de kunderna som annars inte hade tagit sig hit. Våra kunder är en köpstark grupp och nu når vi även de som bor utanför Linnéstaden, till exempel Torslanda och Särö, säger Anette Andersson.

Martin Landström, som är vd, menar att Zipadoo kan jämföras med en shoppingrunda på stan, där e-handeln gynnar de lokala handlarna.

– Det ökar chanserna att ens favoritbutik ska ha överlevt den dagen man bestämmer sig för att åka ner på stan. Vi vill spegla stadskärnans utbud i vår webbshop.

Problemlösare i vardagen

Det som är mest populärt att ”zippa hem" är framför allt delikatesser, lösgodis, blommor och enklare inredning.

– Vi ser oss som en problemlösare i vardagen när man glömt att handla något eller inte hinner.

Senaste tillskottet är en kemtvätt, där kunderna beställer både hämtning och lämning av kläder. Under mars kommer företaget även börja erbjuda lördagsfrukostar.

– Apotek är något vi skulle vilja addera och även leksaker för det har vi inte ännu, säger Martin Landström.

Vilken är den typiska ”zipparen”?  

– Den person som vi ser idag är en kvinna runt 40 år med två barn och hyggligt bra inkomst, men som har lite svårt att få ihop livspusslet.