Yrkes-vm är världens fjärde största tävling, med drygt tusen tävlanden från hela världen varje år.

Årets upplaga skulle ha gått av stapeln i Shanghai, men på grund av fortsatta coronarestriktioner i Kina fick arrangörerna tänka om.

I stället delades tävlingens cirka 60 yrken upp mellan 15 olika länder, där Sverige blev ansvariga för grenen "Visual merchandiser", butikskommunikation.

– Vi skulle egentligen åkt med ett stort, svenskt yrkeslandslag till Shanghai och tävlat i alltifrån frisör och elektriker till webbutvecklare och it-tekniker, men så gick inte det. Så fick vi ta över ett av yrkena i stället. Och vad passar inte bättre än att ha grenen i Kista galleria – en väldigt autentisk miljö, säger Pontus Slättman, vd på WorldSkills Sweden, som arrangerar den svenska delen av tävlingen.

Nio tävlande länder

Vm i Kista pågick 14–17 oktober. En av butikslokalerna i gallerian byggdes om till tävlingslokal. Där fick deltagarna tre dagar på sig att styla och marknadsföra butikskommunikationen kring en viss produkt, som i år var ett par sneakers.

– Vi har byggt upp varsitt skyltfönster som de tävlande först skissar och planerar utformningen av och sedan bygger upp, dekorerar och marknadsför produkten i, berättar Pontus Slättman.

Representanter från nio länder deltog i grenen, varav en svensk: Hanna Lind från Åsljunga.

– De som tävlar är redan mästare när de kom hit. Hanna har exempelvis tagit hem guldmedaljen i sm i det här yrket och på så sätt kvalificerat sig, säger Pontus Slättman.

Vinnaren presenterades på tisdagskvällen. Då stod det klart att Ka Yu LEUNG från Hongkong tagit hem segern.

Vid prisceremonin delades även två så kallade Medallion for Excellence ut, en utmärkelse som tilldelas tävlande som visat prov på exceptionellt hög kvalité. En gick till Hanna Lind, som dessutom kom fyra i tävlingen.

Bra samarbete

Att Sverige får chansen att arrangera något sådant här hör inte till det vanliga. Visserligen arrangerade man yrkes-em på hemmaplan 2016, men det här är första gången de får en vm-gren.

– Det är verkligen jätteroligt. Vi har ett jättebra samarbete med Kista galleria. Det var fantastiskt att få vara här och att folk från området som passerar kan få komma in och vara publik, säger Pontus Slättman.