Engagerade. Lisbeth Hallengreen och Sören Carlsson i Enköpings majblommeförening.
Foto: Fredrik Gustafsson
20220421085000
20240403150246
2022-04-21
08:50
2024-04-03 15:02
För vissa är Majblomman bara en fin accessoar
i slaget. För andra betyder den mycket mer.
– Vi vill göra något för att barn ska få det lite lättare, säger Sören Carlsson, ordförande
i Enköpings Majblommeförening.
Sedan den 1 april har årets Majblommeförsäljning pågått. Drygt 500 elever från i stort sett alla skolor i Enköpings kommun deltar.
Och när försäljningen redovisas i maj kommer de att ha sålt majblommor för omkring 400 000 kronor. För det är ungefär så mycket pengar försäljningen brukar generera varje år.
Av dessa delas mellan 200 000 och 250 000 kronor ut i bidrag av kommittén lokalt varje år.
– Vart nionde barn lever i familjer med en ekonomi som inte räcker till, säger Sören Carlsson, ordförande för Enköpings Majblommeförening sedan 2020. Men hans engagemang i föreningen sträcker sig flera årtionden tillbaka.
– Vi vill göra något för att barn ska få det lite lättare. För det behövs, säger Sören Carlsson.
Jämnar ut förutsättningarna
Mottagare av bidragen kan bland annat vara mindre bemedlade familjer eller barn med särskilda behov. Bidrag kan sökas till allt från glasögon, cyklar, datorer som kan underlätta vardagen eller till barns aktiviteter.
– Vi vill försöka jämna ut barns förutsättningar. Alla familjer har inte råd att betala exempelvis medlemsavgiften till fotbollsföreningen eller till musikskolan, säger Lisbeth Hallengreen som varit aktiv i föreningen sedan i början av 00-talet.
Majblomman har sålts i Sverige sedan 1907. Enköping var snabba på tåget. Redan 1908 bildades Enköpings Majblommeförening.
De första femtio åren gick intäkterna främst till kampen mot sjukdomen tuberkulos. Därefter till att försöka bekämpa barnfattigdom. En kamp som är långt ifrån över.
Läger på sommaren
Utöver bidragen så arrangerar föreningen ett sommarläger varje år i Bredsand för ett femtiotal barn mellan 8 och 12 år.
– Sommarlägret är vi jättestolta över. Det finansieras inte med pengar från majblommeförsäljningen utan sponsras helt av lokala företag, säger Lisbeth. Föreningen arrangerar sommarlägren i samarbete med Enköpings kommun och Svenska kyrkan.
Årets majblomma är gräddvit med en gul prick i mitten. Inte helt olik ett ägg. Och det är inte så konstigt. För det var just ett ägg den tioårige Spångabon Oskar Björklund tänkte på när han designade årets Majblomma.
– Jag tänkte bara på ett stekt ägg när jag gjorde den. Sen kom vi på att ägg påminner om Majblomman, organisationen alltså. Majblomman är som ett skyddande skal för barn som behöver det, säger Oskar i en kommentar.
Fredrik Gustafsson
Så fördelas intäkterna
10 procent av försäljningen av Majblomman går till eleven (säljaren) själv.
10 procent går till skolan eleven går på.
40 procent går till den lokala och ideella majblommeföreningen. De delar i sin tur ut majoriteten av intäkterna i bidrag till behövande lokalt.
40 procent går till Majblommans riksorganisation.
Det är ett sätt att försöka jämna ut barns förutsättningar.
Engagerade. Lisbeth Hallengreen och Sören Carlsson i Enköpings majblommeförening.
Foto: Fredrik Gustafsson
Ägget. Årets Majblomma som påminner om ett ägg och är designad av tioårige Oskar Björklund.
Foto: Pressbild