Hålet är stort som en krater mitt på parkeringen i Flemingsbergs centrum. Bilarna gör en rejäl gir runt det för att komma förbi.

Just nu är det lite som att åka slalom på en del gator som mest liknar en vällagrad grevéost.

– Det är otroligt mycket potthål, det kommer in anmälningar hela tiden. Det beror på väderleken, det är slaskigt och plusgrader på dagen och minusgrader på natten och då sprängs de, säger Jerry Norén, enhetschef för trafik och gata på kommunen.

Temperaturväxlingarna skapar de bästa förutsättningarna för potthålen – eller de värsta för bilisterna och kommunens trafikenhet. Det gör också att det inte går att laga ordentligt när vädret fortätter att pendla mellan plus- och minusgrader. De spricker upp igen.

Paniklagningar i väntan på stabilt väder

För att det ska räknas som meteorologisk vår krävs sju dagar i följd med plusgrader. För att potthålen ska kunna lagas mer permanent krävs mer än så.

– Just nu har vi asfaltsstopp, vi gör inga asfaltsarbeten så länge det är minusgrader. Vi väntar på att det är plusgrader tio dagar i följd innan vi gör det. Då skär vi upp asfalten och lagar ordentligt. Till dess gör vi paniklösningar och fyller hålen med potmix där det behövs, säger Jerry Norén.

 Är det ovanligt många potthål i år?

– Det är ovanligt för en normalvinter, men inte för den här väderleken. Det har varit vidriga förhållanden med plus och minus om vartannat. Häromåret hade vi också fruktansvärt mycket potthål.

Fram till den 21 februari hade 170 potthål rapporterats till kommunen. En titt på väderprognosen för den närmaste tiden ger vid handen att vi kan få leva med lappade vägar och kryssa mellan potthålen ett tag till.

– Vi har beredskap för samtal konstant och bedöms det som en säkerhetsrisk kör vi ut med potmix med en gång. Det är det värsta jag vet när det ser lappat ut. Vi har en beläggningsplan för hela nyasfalteringar, men de får som sagt vänta på bättre väder, säger Jerry Norén.