I dag kör cyklisterna längs Västberga allé på bilvägen eller på ett smalt cykelfält intill. Det är inte optimalt eftersom vägen är en länk mellan Huddingevägen och E4/E20 och har mycket tung och hård trafik.

Men nu är en förändring på väg. En dubbelriktad cykelbana ska byggas längs Västberga allé och kopplas samman med befintliga cykelbanor i båda ändarna. Syftet är att skapa ett sammanhållet pendlingsstråk för cyklister från Älvsjö och in till stan och från Älvsjö till Östberga.

Fler ska välja cykel

Projektet är en del av Stockholms stads arbete för att få fler att välja cykel framför bil. Ett nät av trafiksäkra cykelbanor ska göra cyklingen tryggare och mer attraktiv.

Bygget längs Västberga allé startar våren 2022 och beräknas vara klart hösten 2023. Då ska en 3,2 meter bred cykelbana finnas längs den 1,5 kilometer långa sträckan, liksom en 2 meter bred gångbana. Dessutom blir det en 0,3 meter bred skiljelinje mellan bilvägen och cykelbanan.

Utrymmet tas från både körbana, gångbana, parkmark och parkeringsyta. I dag är kilkörfälten 4–6 meter breda, i framtiden får de en bredd på 3,25–4,2 meter.

Delad kostnad

Staten och Stockholms stad delar på kostnaden för projektet, som går på 70 miljoner kronor. Trafikverket står för 40 miljoner och staden för 30 miljoner.