En viss typ av tjänst får ta en viss tid och en resa mellan två platser en viss tid, varken mer eller mindre. Så ser dagens system ut i hemtjänsten. 

Det här leder till stress för att hinna med, hos både de äldre och personalen, och risk för sämre kvalitet i vården, menar Julia Ekedahl (S), ordförande i vård- och omsorgsnämnden i Värmdö.

Ny ersättningsmodell för att utföra hemtjänst ska diskuteras i Värmdö.

Ny ersättningsmodell för att utföra hemtjänst ska diskuteras i Värmdö.

Most photos

Därför vill Värmdö nu testa andra modeller som gör att man kommer bort från det de kallar ”minuthetsen”.

– Det handlar bara om minuter, hela tiden, och det gör att det blir fel fokus. Vi måste få till ett system där individens behov av insats står i centrum, säger hon. 

Julia Ekedahl (S), kommunalråd och ordförande i vård- och omsorgsnämnden i Värmdö.

Julia Ekedahl (S), kommunalråd och ordförande i vård- och omsorgsnämnden i Värmdö.

Värmdö kommun

Rundabordssamtal om hemtjänsten

Mitt i Värmdö har tidigare berättat om brister i hemtjänsten och dåliga omdömen som framkommit i enkäter bland Värmdös äldre. Det gäller både den kommunala hemtjänsten och privata utförare. 

Förra veckan samlades fackförbund, pensionärsråd och hemtjänstutförare i Värmdö i ett så kallat rundabordssamtal för att diskutera hur man kan jobba annorlunda.

– Hur kan vi skapa en pilot för att få bort minutstyrningen i hemtjänsten? Det är huvudfrågan på bordet. Jag hoppas att det kan leda till bättre arbetsmiljö och fokus på kvalitet inom vården, i stället för på minuter, säger Julia Ekedahl.

Värmdö blir i så fall bland de första i länet att testa ett nytt system.

Värmdö skärper kollen på hemtjänsten

Utbildningsnivån hos personalen, hantering av livsmedel och uppföljning av avvikelser är några av bristerna.

Värmdö kommun har klubbat en ny plan för att följa upp hemtjänsten bättre, både privata utförare och kommunens egen verksamhet.

Mitt i Värmdö har berättat tidigare att Attendo och Djurö hemtjänst får låga omdömen av Värmdös äldre.

– Många utmaningar är gemensamma; kompetensförsörjning, utbildningsnivå hos personalen, kunskap om hantering av livsmedel och uppföljning av avvikelser, för att nämna några. Det är inte unikt för Värmdö men likväl något vi behöver få bukt med, säger Julia Ekedahl (S) vård- och omsorgsnämndens ordförande.  

Senast 30 april ska utförarna ska visa handlingsplaner för att åtgärda bristerna.

Attendo och Djurö hemtjänst får dåliga omdömen av Värmdös äldre.

Attendo och Djurö hemtjänst får dåliga omdömen av Värmdös äldre.

Most photos

Värmdö skärper kollen på hemtjänsten

Senast 30 april ska utförarna visa handlingsplaner

Många brister i Värmdös hemtjänst

Det saknas rastlokal på en av öarna, så personalen måste ta lunchrast utomhus. Och nyligen körde en anställd av vägen för att bilen hade sommardäck. Kommunens egen hemtjänst kritiseras nu av både personal och äldre.

Anställda i kommunens egen hemtjänst, Djurö hemtjänst, berättar för Mitt i Värmdö att de tvingas ta raster utomhus eller i bilen, eftersom de saknar en plats där de kan värma sig och gå på toaletten.

Problemet rör hemtjänstpersonal ute på Runmarö.

– Det här måste såklart åtgärdas, det ska vara en bra arbetsmiljö för alla. Förvaltningen håller på att titta på olika lösningar just nu, säger Julia Ekedahl (S), ordförande i vård- och omsorgsnämnden.

Tre aktörer sköter hemtjänsten i Värmdö: Djurö hemtjänst, Attendo AB och Saand AB.

Tre aktörer sköter hemtjänsten i Värmdö: Djurö hemtjänst, Attendo AB och Saand AB.

Mostphotos

Hemtjänstbil hade sommardäck

I brist på lokaler värmer sig personalen i bilarna, enligt personer som Mitt i pratat med. I slutet av november hade kommunen inte hunnit få på vinterdäck på en av bilarna på Runmarö, vilket ledde till att två anställda slirade av vägen, varav en skadade sig lindrigt.

– Det här är mycket olyckligt. Den information jag fått från förvaltningen är att personalen i sådana här lägen får ta en taxi, vilket dagpersonalen gjorde. På kvällen gjordes inte det och orsaken är en kommunikationsmiss, säger Julia Ekedahl, och tillägger att alla bilar har vinterdäck nu. 

Mitt i Värmdö berättade i våras om problem och missnöje inom både Djurö hemtjänst och Attendo, något som bekräftas i en brukarundersökning som blev klar nyligen.

Där får de äldre svara på vad de tycker om vården och resultatet är uselt. Snittbetyget i Värmdö totalt, all hemtjänst inräknad, har rasat från över 90 procents nöjdhet bland de äldre år 2020 till 70 procent i år, vilket är långt under snittet i riket.

Attendo på Ingarö sämst

Hos Djurö hemtjänst är 79 procent nöjda, och det är för dåligt, enligt Julia Ekedahl.

– Förvaltningen håller på att ta fram handlingsplaner för att långsiktigt förbättra och utveckla verksamheten, säger hon.

Julia Ekedahl (S), ordförande i vård- och omsorgsnämnden.

Julia Ekedahl (S), ordförande i vård- och omsorgsnämnden.

Eva Tonström

Hon tillägger att Djurö-Stavsnäs och öarna är det svåraste av alla områden i Värmdö att jobba i, dels logistiskt, med långa avstånd på land och vatten, dels att hitta personal som vill och kan jobba där.

Attendo AB får ännu sämre betyg, med nästan hälften av de äldre som är missnöjda med vården på Ingarö.

– Det är inte bra alls. All hemtjänst ska vara bra i Värmdö, oavsett utförare. Det krävs ett långsiktigt arbete med tydliga handlingsplaner. Alla hemtjänstutförare involverar nu personalen i analysen av brukarundersökningen, säger Julia Ekedahl.

Fram tills att man ordnat en lokal på Runmarö görs en tillfällig lösning för hur personalen ska ta rast, enligt Djurö hemtjänst, men vad det är vill de inte säga.

Så här tycker de äldre

Så här många är nöjda med hemtjänsten, i procent:

Djurö hemtjänst (kommunen): 79

Attendo Ingarö: 55

Attendo Gustavsberg: 69

Saand Hemmesta: 91 

Snitt i Värmdö totalt: 70. Snitt i riket är 86 procent.

Minst nöjd är de äldre med att kunna kontakta hemtjänstpersonalen vid behov och få information om tillfälliga förändringar.

Kommunen har samtidigt fått kritik från Inspektionen för vård och omsorg, IVO, som rör särskilda boenden. Det handlar bland annat om brister i dokumentation och medicinsk kompetens. Senast i mars 2024 ska kommunen svara IVO.

Källa: Värmdö kommun

Djurö hemtjänst

Drivs av Värmdö kommun och har 40-50 tillsvidare– och timanställda.

De har hand om 70-80 hemtjänsttagare på Djurö-Vindö, Stavsnäs, delar av Strömma och kommunens öar, varav 15 av de äldre bor på öarna.

På Svartsö används hembygdsgården som rastlokal åt personalen och på Möja öns idrottshall.

På Sandhamn behövs ingen lokal, enligt kommunen, eftersom insatsen där går snabbt och rasten tas före eller efter ö-besöket.

Kommunen har även ansvar för nattpatrullen i hela kommunen.

Källa: Värmdö kommun

Värmdö kommunhus.

Värmdö kommunhus.

Eva Tonström

Många brister i Värmdös hemtjänst

Rasar i betyg: En tredjedel av Värmdös äldre missnöjda med vården