Hösten 2021: Deras son, som har autism och adhd och går på mellanstadiet, börjar äntligen känna sig trygg och trivas i skolan. Lunaskolan i Kärrtorp är hans tredje skola i söderort, efter en lågstadietid där de tidigare skolorna misslyckats med att ge honom tillräckligt stöd.

– Det är först denna termin som han går hela skoldagar och på fritids. Han är glad och lär sig saker för första gången i sitt liv. Men det var en stor omställning att börja där. Han var helt nerbruten när han kom till Lunaskolan, hade ingen tillit till vuxenvärlden efter att ha isolerats från sina klasskompisar och inte fått någon riktig undervisning, säger mamman.

Youtube i skolan

Samtidigt, november 2021: Lunaskolan meddelar att de kan tvingas lägga ner efter flera års underfinansiering. Hundratals familjer runt om i Stockholm är förtvivlade, precis som den familj som Mitt i träffar i Enskede.

– Våra liv stängdes ner när de andra skolorna inte fungerade. Jag sa upp mig från mitt fasta jobb, vabbade heltid i två månader och blev sjukskriven för utmattning, vilket inte är ovanligt bland föräldrar till barn med särskilda behov. Min man har ett flexibelt jobb, annars hade det inte fungerat, säger mamman.

Pappan berättar om de tidigare skolorna. Deras son, som alltid varit glad och social, kunde tillbringa skoldagarna med att gå en promenad eller titta på youtube med olika resurslärare, i stället för att få undervisning och delta med sina kamrater.

– Han kunde rymma, springa runt och slå i saker, för att han har koncentrationssvårigheter. De satte honom ensam i ett rum som inte alls var ljudisolerat i två års tid i en korridor där högstadieleverna sprang. Mot slutet började också äldre elever locka med vår son på dåligheter och han fick inte det skydd han behövde så han hamnade i farliga situationer, säger pappan.

– Vår tillvaro har kantats av möten med skolan men det var som att stångas med en vägg. Det är den största sorgen i livet, att se att ens barn inte mår bra och se honom utveckla problembeteenden för att han inte fått rätt bemötande, säger mamman.

Fick inte simma

Historien känns igen. Flera andra familjer har berättat för Mitt i om en liknande tillvaro på tidigare skolor, där deras barn med autism inte fått tillräckligt stöd innan de kom till Lunaskolan.

Familjen i Enskede berättar om simundervisningen på den tidigare skolan. De, föräldrarna, fick ta ledigt från jobbet för att följa med till simhallen, för att skolan inte ansåg att de klarade av det själva.

– Vår son älskar att bada och simma och var jätteledsen för att han inte fick följa med till en början. Han kände av segregeringen, säger pappan.

Önskar stabil framtid

Med rätt utbildning är föräldrarna övertygade om att deras son får en bra framtid.

– Nu när han börjat på Lunaskolan är vi en mer normal familj. Det är som dag och natt. Han har en fritidsaktivitet nu där de inte märker av hans svårigheter. Han deltar, är engagerad och är med kompisarna. Han har sålt jultidningar själv i höst med. Han knackar på och säljer in sig direkt dit han kommer, säger mamman.

Föräldrarna vädjar om att staden ger skolan förutsättningar för att Lunaskolan ska få fortsätta – och utan att framtiden ska kantas av nya ekonomiska kriser.

– Vår son måste få landa i den här trygga miljön. Han måste få bli självständig och klara målen i skolan för att klara av vuxenlivet. Om inte Lunaskolan får vara kvar vet vi inte hur vi ska orka mer, säger pappan.

Rektorn på sonens gamla skola säger till Mitt i att skolan i dag har byggt upp ett bättre stöd för elever med särskilda behov.

– Vi har fått till lärstudios där elever kan få undervisning. Vi har också startat en regional undervisningsgrupp i området. Det tar tid att bygga upp en sådan här verksamhet och det handlar om att pröva sig fram, säger rektorn.

https://www.mitti.se/nyheter/efter-nedlaggningshotet-resursskolorna-blir-kvar/repulf!L8lMQUYyIYpQDVUKRjk1w/

https://www.mitti.se/nyheter/lunaskolan-blev-raddningen-for-sonen/repulc!XCESjyNgjnYpyr3tWQAGg/