2026 ska den slitna Liljeholmsbron börja repareras. Det beslöt trafiknämnden i ett inriktningsbeslut i november 2021. En utredning ska nu avgöra om bron ska renoveras för att hålla i 20 år (för 650 miljoner kronor) eller för att hålla i 60 år (för drygt 1 miljard kronor).

Men innan utredningen startar måste beslutet klubbas i kommunfullmäktige – och nu kommer invändningar från viktiga instanser.

Hägersten-Älvsjö stadsdelsförvaltning, exploateringskontoret och stadsbyggnadskontoret vill att man utreder om det i stället går att bygga en helt ny bro, öster om den nuvarande. Orsaken är det stora projekt som pågår för att omvandla Södertäljevägen (som leder till Liljeholmsbron) till en mer stadslik gata och samtidigt bättre länka ihop Liljeholmen med Södermalm.

– Broprojektet och vägprojektet hänger samman och vi vill tydliggöra för politiken att de bör betraktas som en helhet, säger exploateringskontorets Karl Gylje, som leder Projekt Södertäljevägen.

Vill flytta på vägen

Inom Projekt Södertäljevägen anser man att det bästa vore att sänka Södertäljevägen så att den inte längre bildar en upphöjd barriär mellan olika delar av Liljeholmen. Dessutom vill man flytta vägen österut till Årstaängsvägens nuvarande läge i Marievik.

– På så sätt kan man skapa ett större och mer sammanhållet kvarter med mer stadsliv och bättre koppling mellan olika områden. Det ger stora fördelar jämfört med att ha kvar Södertäljevägen där den ligger i dag, säger Karl Gylje.

Men flyttas vägen måste man också bygga en ny Liljeholmsbro, med brofäste i hörnet av Marievik på Liljeholmssidan och i Tanto på Södermalm. Det innebär att den populära parken naggas i kanten. En känslig fråga, konstaterar Karl Gylje.

– Vi har gjort tidiga skisser, och det blir en påverkan på Tanto. Det är känsligt och måste förstås göras så försiktigt som möjligt, säger han.

https://www.mitti.se/nyheter/liljeholmsbroarna-renoveras-for-upp-till-en-miljard-kronor/repukq!PsO7ie8XVzcER@okytaDA/

https://www.mitti.se/nyheter/sa-ska-hart-trafikerade-sodertaljevagen-bli-stadsgata/reptjv!TRKQSJ39rxvkBUAnA3ZoVA/

Kan ge stora inkomster

Att bygga en ny bro och flytta en väg kostar stora summor. Enligt de ekonomiska kalkyler som Projekt Södertäljevägen gjort kan dock exploateringsinkomsterna från projektet finansiera både ombyggnaden av Södertäljevägen och en ny bro, som tål riktigt tung trafik och har en livslängd på 120 år.

På sikt kan det bli en vinst för staden, jämfört med att renovera bron för att hålla i 20 eller 60 år och sedan ändå behöva bygga en ny, menar Karl Gylje.

– Dilemmat är att det är bråttom att renovera bron medan vi inte är klara med vår utredning, som är komplex. Samtidigt har det beslut trafiknämnden fattar om bron direkt påverkan på Projekt Södertäljevägen. Vi önskar mer tid för att kunna lägga fram ett förslag som både innefattar Liljeholmsbroarna och Södertäljevägen , säger Karl Gylje.