Botkyrka ligger lågt när det gäller hur många som tar cykeln jämfört med andra stockholmskommuner. Bara 3 procent tar hojen till jobbet. När Mitt i var på plats vid Tullinge station en gråruskig eftermiddag syntes knappt någon cyklist alls till.

En förnyad cykelplan är dock på väg fram med målet om ökad cykling. Målet väntas bli att 10 procent av de korta resorna ska ske med cykel.

– Resor till arbetet eller kollektivtrafiken exempelvis, säger Anders Öttenius som är chef för stadsmiljö på Botkyrka kommun.

Plats för 124 cyklar

Ett led i detta är att bygga cykelgarage. Först ut är Tullinge som får ett garage för 124 cyklar. Detta ska stå klart någon gång under våren.

– Det är i Tullinge beläggningen är högst i de befintliga cykelställen med tak. Senare ska vi titta på garage i Tumba. I norra Botkyrka är det inte lika hög användning av cykelställen. Här har folk oftare närmre till t-bana eller buss och promenerar i högre utsträckning.

Cykelgaraget kostar cirka 5 miljoner kronor. Den som vill parkera i garaget får betala 80 kronor i månaden enligt ett beslut som samhällsbyggnadsnämnden fattade i november. Kommunen tänker sig även en 14 dagars prova på-period.

Sopsaltning

Många tyckte dock att förra årets beslut att ta bort sopsaltningen på stora gång- och cykelbanor gick stick i stäv med målet om ökad cykling.

Är det otänkbart att sopsaltningen kommer tillbaka?

– Nej, men det beror helt på ekonomi och prioriteringar, säger Anders Öttenius.

Cykelbron till Södertälje

På andra sidan kommungränsen, I Salem, tänker kommunen lägga fram olika förslag för hur en ny gång- och cykelväg längs med Salemsvägen ska dras. Samtidigt var upphandlingen av entreprenör för att bygga en cykelbro till Södertälje i gång i december.

Salems kommun hoppas att bygget startar första kvartalet 2021. Kommunalrådet Lennart Kalderén (M) vill dock inte ropa hej förrän bron är över viken.

– Allt går att överklaga, säger han.