Din röst är en annan än den var för tio år sedan. Det genomlevda verkar lämna efter sig en bredare palett. Fler nyanser att upptäcka för den som lyssnar, tänker sig Andreas Weise.

2019 förlorade Andreas sin pappa, Arne Weise. ­Under pandemin gick Andreas bolag i graven. Han förlorade sin mormor. Och hans fästmö, som är frisk i dag, blev allvarligt sjuk.

– När du är mellan 20 och 40 år gammal ska allting hända: barn, giftermål, bygga bo. Och människor går igenom kriser och motgångar. Själv har jag blivit ödmjuk, säger han.

Arne och Andreas Weise på Allsång på Skansen 2014.

Arne och Andreas Weise på Allsång på Skansen 2014.

Patrik Österberg/TT

Andreas växte upp på ­Lidingö och återvände när han hade fått barn. I dag tar han sig sällan över bron när han inte turnerar. Lidingöbo är också producenten Jörgen Elofsson, som tidigare skrivit låtar åt Agneta Fältskog, Céline Dion och Britney Spears.

När tvåbarnspappan ­Andreas satt utan jobb i ett hus han inte längre visste om han hade råd med – då räckte Jörgen Elofsson ut en hand.

Inte andas

– ”Kan hjulen sluta snurra nu” kände jag under några år där. Jag kunde inte andas. Jag var så rädd för framtiden. För att inte kunna försörja mina barn. Min story är inte unik på något sätt, säger han.

– Men i mörkret kom Jörgen: ”Följ med här, jag ska leda dig ut.” Att få göra ett nytt album efter tio år – det blev en räddning. För mig är musiken syre.

"När musik skapas mer för algoritmen än för att beröra, då kan man lika gärna använda AI. Men folk kommer alltid att vilja ha sådant som berör", säger Andreas Weise.

"När musik skapas mer för algoritmen än för att beröra, då kan man lika gärna använda AI. Men folk kommer alltid att vilja ha sådant som berör", säger Andreas Weise.

Malin Lövkvist

Andreas och Jörgen skapade musik utan någon deadline. Jörgen ville locka fram den röst som tagit form i Andreas efter åren som varit.

”Stopp”

– ”Stopp”, säger Jörgen, ”nu sjunger du inte från hjärtat”. När jag inte känner någonting och sjunger så hör han det direkt. Ibland blev jag nästan irriterad för att han var så petig, men när jag hörde resultatet förstod jag.

– Det har tagit mig lång tid att förstå hur man verkligen når folk – att det handlar mer om varifrån du pratar, än vad du säger.

Andreas album – The Circle – mottogs med öppna armar av kritiker och publik. Han har lämnat 50-talet bakom sig och vill jobba mer med jazz, soul och blues. Men vissa vänner ville skydda honom från att ta av sin smoking.

– ”Vad fan har du gjort? Är du bekväm med det här?” Jag kommer ju från en mer konservativ miljö. Men när de reagerade så förstod jag någonstans att jag gjort rätt.

"På sociala medier förväntas du konstant hitta nya vägar att uttrycka dig. Skivbolaget vill att du är aktiv hela tiden. Själv vill jag helst jobba i min hörna och kliva fram med ny musik. Jag lever ett småbarnsliv", säger Andreas Weise.

"På sociala medier förväntas du konstant hitta nya vägar att uttrycka dig. Skivbolaget vill att du är aktiv hela tiden. Själv vill jag helst jobba i min hörna och kliva fram med ny musik. Jag lever ett småbarnsliv", säger Andreas Weise.

Malin Lövkvist

– Jag har alltid varit den som sytt ihop en konstig hatt – men förstod inte då att det var början på något viktigt. Att slå mig fri från min bakgrund och min självbild och våga vara en konstnär. Nu vill jag tillåta en mer nyanserad bild av vem jag är.

Julmusiken Andreas blivit känd för lämnar han i princip bakom sig.

– Den blossar upp varje år och det är roligt, men jag har börjat tacka nej till saker kring den perioden. Julen har gett mig mycket, men det känns skönt att sätta den på paus, säger han.

"Man får inte vara sårbar utåt – det är felet med vår tid. Oavsett yrke tror jag många känner stress över kraven på att visa världen vad vi gör, och försköna det", säger Andreas Weise

"Man får inte vara sårbar utåt – det är felet med vår tid. Oavsett yrke tror jag många känner stress över kraven på att visa världen vad vi gör, och försköna det", säger Andreas Weise

Malin Lövkvist