Agdas hemtjänst har sålt sin verksamhet i Sollentuna och Upplands Väsby till Attendo, med start den 1 september.

Men före detta anställda har tidigare kontaktat Sollentuna kommun och berättat hur företaget fuskade.

– Jag har sagt vilka datum de ska titta på. Men de har inte gjort någonting, säger en av de tidigare anställda som uttalar sig i boken Hemtjänstmaffian.

Pia Bornevi, förvaltningschef på vård- och omsorgskontoret i Sollentuna, bekräftar att kommunen har blivit kontaktad av personal som berättat om fusk.

Men, förklarar hon, det gick inte att utreda vidare eftersom de som tipsade inte ville ge information om vilken kund det handlade om.

– Vi följer upp och gör granskningar och kontroller löpande, men vet vi inte vilka kunder det rör sig om så är det svårt. Att avslöja fusket är ett detektivarbete. Det kan handla om att stå i buskarna och kontrollera om personal verkligen varit hos hemtjänstkunder som de har rapporterat.

"Nolltolerans mot fusk"

Kontrollarbetet tar mycket resurser, men det är viktigt, anser Pia Bornevi.

– Vårt fokus är att se till att personer med hemtjänst får den hjälp som de behöver och har rätt till. Vi har nolltolerans mot fusk och oegentligheter.

Hon berättar att Sollentuna samarbetar med grannkommunerna, tipsar varandra och jämför tidrapporter.

– För man kan ju de facto inte vara i två kommuner samtidigt!

Men det är svårt att avslöja de fuskande företagen, förklarar Pia Bornevi.

– Tyvärr finns det några som är kriminella och vill utnyttja systemet. Och de är bra på att fuska, det kan se bra ut på ytan. Men vi gör vad vi kan för att stänga dörren för dem som försöker komma in och kasta ut dem som redan har kommit in, säger hon.

https://www.mitti.se/nyheter/kommunen-om-vardfusket-i-sollentuna-vanligt-i-branschen/lmtaD!7853273/