När ett antal busslinjer lades om 2020 höjdes många kritiska röster. Linje 55 som tidigare gått mellan Tanto och Hjorthagen drogs om till att i stället gå mellan Tanto och Henriksdal, över Slussen, vilket Mitt i tidigare skrivit om.

Sonja Berggren är en av de som bor i Tanto som protesterade omläggningen. För henne och hennes grannar innebar det att de för första gången sedan 1960-talet inte hade en direktförbindelse med city.

– Nu får vi i stället åka till Slussen och gå några hundra meter för att byta till tunnelbanan. Problemet med det är att de flesta som bor här är gamla eller är barnfamiljer. Det är svårt att göra det bytet, säger hon.

Samtidigt har även turtätheten försämrats från fyra till tre avgångar i timmen.

Gemensam sak

Omläggningen påverkade även grannar i Henriksdal och Danvikstull till det sämre, menade många som bodde där. De blev i sin tur hänvisade till buss 54.

I omgångar har man försökt få till stånd en förändring. Bland annat lämnade grannar längs linjerna över en protestlista med 1376 namn till politiker och tjänstemän. Men nya dragningen ligger kvar.

– Det svar vi får är i princip att alla inte kan få som de vill och att det inte går att ändra.

Det har snart gått tre år sedan ändringarna presenterades och grannarna tog upp kampen för att få sina bussar tillbaka – och den fortsätter än.

Nya tag

Nyss lämnades en skrivelse och protestlista om 538 namn in till politiker och tjänstemän i staden och regionen. Förhoppningen är att den nya majoriteten i regionen ska hörsamma protesten.

Hur har ni orkat jobba för det här i tre år?

– Vi uppmuntras av de boende. Man behöver inte mer än att gå ner till hållplatsen så pratar folk om hur mycket sämre det blivit, säger Sonja Berggren.

SL vill inte kommentera skrivelsen i Mitt i med hänvisning till att de jobbar på ett svar till dem som skrivit den. Mitt i har även sökt trafikregionrådet Anton Fendert (MP) som vid den här tidningens pressläggning inte hade återkommit med svar.

Artikeln har uppdaterats.