Efterspelet kring dödsolyckan den 7 maj i Råcksta fortsätter.

De boende intill korsningen har, som Mitt i berättat förut, i många år varnat staden om situationen och önskat farthinder på den mellersta delen av Råckstavägen. Tre bostadsrättsföreningar har larmat och skrivit in till trafikkontoret utan gehör.

– Det går alldeles för fort. Trafikanter kör i princip så fort de vill på raksträckan mellan Söderberga allé och rondellen Vällingbyvägen/Täbylundsvägen, säger Yngve Gren, som själv blev vittne till dödsolyckan från sin balkong.

Yngre Gren i korsningen där dödsolyckan skedde.

Yngre Gren i korsningen där dödsolyckan skedde.

Filip Magnusson

Olika bud


En skylt om väjningsplikt för trafikanter från Bättringsvägen ut mot huvudleden Råckstavägen togs bort under markarbeten 2020–2021, utan att sättas tillbaka av trafikkontoret.Samtidigt visar det sig att trafikkontoret kommer med olika bud kring varför inte trafikhinder anlagts.
– Vi har sedan tidigare planerat för åtgärder på Råckstavägen inom vårt arbete med hastighetsplanen, där vi skyltade om och sänkte hastigheten till 40 km/h 2021. Men på grund av ett ledningsjobb under många år i gatan har vi fått skjuta på genomförandet av åtgärderna, säger Johan Munthe-Kaas, kommunikatör på trafikkontoret.
Men nu kan åtgärder vara på gång.

– Under sommaren 2023 färdigställs ledningsarbetena, och vi kommer därför se om åtgärderna fortfarande är aktuella utifrån nuvarande situation och utformning på vägen, fortsätter han.

 Anita och Kenneth Grandien är några på Råckstavägen som i många år varnat för vansinneskörningen på raksträckan. "Det finns uppenbara risler för frontalkrockar med de omkörningar som görs", sade Kenneth, som tidigare var trafikpolis i Stockholm, till Mitt i efter dödsolyckan. Bild från när Mitt i träffade dem i maj.  2021 sänkte staden hastighetsbegränsningen på Råckstaväge till 40 km/h. Men ytterst få håller hastigheten enligt de boende.

Anita och Kenneth Grandien är några på Råckstavägen som i många år varnat för vansinneskörningen på raksträckan. "Det finns uppenbara risler för frontalkrockar med de omkörningar som görs", sade Kenneth, som tidigare var trafikpolis i Stockholm, till Mitt i efter dödsolyckan. Bild från när Mitt i träffade dem i maj. 2021 sänkte staden hastighetsbegränsningen på Råckstaväge till 40 km/h. Men ytterst få håller hastigheten enligt de boende.

Stefan Källstigen

Grannar har fått återkoppling

Bara häromveckan lät det annorlunda från Malinda Flodman, pressansvarig på trafikkontoret.

– Vi har bedömt att fysiska åtgärder i form av farthinder inte behövts. Men vi kommer titta närmare på platsen när vi har bättre kännedom om hur olyckan gick till, sade hon då till Mitt i.

Även grannar som Mitt i varit i kontakt med säger att de fram tills nu knappt fått respons på sina önskemål om trafikhinder, men att trafikkontoret hört av sig efter dödsolyckan och meddelat samma sak: ledningsjobb ska ha satt stopp, men nu kan farthinder bli aktuellt.

Malinda Flodman, pressansvarig på trafikkontoret.

Malinda Flodman, pressansvarig på trafikkontoret.

Pekka Pääkkö

– Vi har fått svar från trafikkontoret till slut. Där ser man medias effekter, säger grannen Anita Grandien.

Granne: "Obegripligt"

Sedan 2019 har trafikkontoret satsat 112 miljoner kronor på nya farthinder i Hässelby-Vällingby.

– Man har byggt farthinder runt om i stadsdelen, jämte redan befintliga farthinder, men struntat helt i denna sträcka, säger Glenn Fröwall, som bor på gatan.

Dödsolyckan inträffade efter en kollision mellan en mc-förare i 20-årsåldern och en SL-buss. Enligt polisen talar inget för att busschauffören missförstått väjningsreglerna, trots den borttagna väjningsskylten. Uppgifter till polisen antyder i stället att hastighetsbegränsningen på sträckan inte hölls innan dödsolyckan.

Yngre Grens förhoppning är att bostadsrättsföreningarna på gatan tillfälligt får tillgång till laser och radarutrustning.

– Alla i området vet om att folk gasar på rejält här och att situationen är otrygg. Om det är egna hastighetsmätningar som krävs för att trafikkontoret ska anlägga trafikhinder på gatan så får vi göra det. Ingen vill ha fler dödsolyckor, säger Yngve Gren.