I regnet vid Östberga torg springer en kvinna efter bussen – men den lämnar hållplatsen innan hon hinner dit.

I övrigt är det inte så mycket action den grå, något dimmiga fredagsförmiddag som Mitt i besöker platsen. Här någonstans ska en ny tunnelbanestation byggas för den nya linjesträckningen Fridhemsplan-Älvsjö.

Om man ska ta sig kollektivt mellan Älvsjö och Östberga i dag är det pendel och buss som gäller. När nya tunnelbanan är på plats kommer det att ta 10 minuter mellan ändstationerna Fridhemsplan och Älvsjö.

Om man ska ta sig kollektivt mellan Älvsjö och Östberga i dag är det pendel och buss som gäller. När nya tunnelbanan är på plats kommer det att ta 10 minuter mellan ändstationerna Fridhemsplan och Älvsjö.

Johanna Wallén

Arhe Hamednaca har bott i Östberga sedan 1985, och har jobbat som spärrvakt i tunnelbanan. Tidigare, när barnen var små, ville han inte bo nära en tunnelbanestation.

– Det drar till sig stök. Våld och alkohol. I dag bryr jag mig inte lika mycket, det är bra med mer kommunikationer men samtidigt tycker jag att det fungerar bra som det är. Jag är tacksam för bussarna, personligen behöver jag inget mer. Men jag tror att många är glada över att Östberga får tunnelbana, säger Arhe Hamednaca.

Helen Gebru bor i Svedmyra och jobbar i Östberga. Hon ser fram emot utbyggnaden.

– Det finns ingen bra buss för mig att ta, jag brukar promenera hit men det tar ett tag, säger Helen Gebru.

Helen Gebru jobbar i Östberga och ser fram emot att området ska få tunnelbana.

Helen Gebru jobbar i Östberga och ser fram emot att området ska få tunnelbana.

Johanna Wallén

Amer Saed och Ako Marouf har haft Östberga livs i över fyra år. Båda är positiva till att området får spårförbindelse.

– Jag tror att det kommer leda till mer rörelse i området, och förhoppningsvis byggs det ett ordentligt centrum där folk kan samlas, säger Ako Marouf.

Stora effekter

Helena Bohman är nationalekonom med inriktning mot urban och regional ekonomi, och knuten till K2 som är Sveriges nationella centrum för forskning och utbildning om kollektivtrafik. Hon säger att den utbyggda tunnelbanelinjen med största sannolikhet kommer att ha stora effekter på områdena, i synnerhet i Östberga som i dag inte har någon spårförbindelse.

– Vi har sett att folk är beredda att betala för närhet till tunnelbanan. Jag skulle bli förvånad om det inte leder till högre fastighetspriser och ökad inflyttning, säger Helena Bohman

– Samtidigt gör konjunkturen att allt är knivigt att förutspå.

Till Älvsjö planeras även Spårväg Syd, en spårbunden snabbförbindelse från Huddinge.

Till Älvsjö planeras även Spårväg Syd, en spårbunden snabbförbindelse från Huddinge.

Johanna Wallén

Årsta har i dag pendel och tvärbana. Älvsjö har pendel och förutom tunnelbana är Spårväg syd, med snabb förbindelse till bland annat Fruängen och Skärholmen, på gång.

– I Älvsjö kommer förändringen i tillgänglighet att bli marginell. Men att bo i Östberga kan med den nya linjens tillkomst bli intressant för folk som inte alls tänkt på det som en möjlighet tidigare. Samtidigt kan området dra nytta av närheten till Älvsjö, som blir en stark nod, och möjligheten att snabbt komma in till Centralen, säger Helena Bohman och fortsätter:

– Många kontor ligger centralt och det är värdefullt för många att kunna ta sig dit relativt obehindrat. En 15 minuters resväg till jobbet är de flesta beredda att ta.

"Det blir stökigt"

På Älvsjö torg, vid pendeltågsstationen, möter vi Jane Andersen som bott länge i området. Hon tycker att det räcker med pendeltåg och bussar.

Jane Andersen tror att tunnelbanan kommer att föra med sig stök.

Jane Andersen tror att tunnelbanan kommer att föra med sig stök.

Johanna Wallén

– Tunnelbanan kommer att dra till sig mer bus – det blir stökigt. Här finns redan så himla bra kommunikationer, till Fridhemsplan, Skärholmen, Huddinge. Naturligtvis kommer det också att påverka hur man ska dra spåren, ska det ske rakt genom villaområden?

89-åriga Anja, Älvsjöbo sedan länge, är av en annan åsikt.

– Pendeln funkar bra men tunnelbana vill väl alla ha. Jag åker in till stan när jag ska köpa kläder, till exempel, säger hon.

Älvsjöbon Anja, 89, välkomnar tunnelbanan. "Det är så enkelt och bra sätt att ta sig fram på" säger hon.

Älvsjöbon Anja, 89, välkomnar tunnelbanan. "Det är så enkelt och bra sätt att ta sig fram på" säger hon.

Johanna Wallén

"Stort bygge med flera grenar"

I en attitydundersökning om nya tunnelbanesträckningen som regionen lät göra under förra året var det över hälften av de tillfrågade som svarade att de kände till utbyggnaden.

– Det var högre när vi började mäta inför de utbyggnader som är igång nu. Men då var det första gången tunnelbanan skulle byggas ut på många år, det här är en del av något större som redan pågår, säger Emma Sahlman, pressansvarig på regionen.

Det kan kännas långt till 2034 men redan i vår kan man tycka till om var arbetstunnlar och depåer ska placeras under byggtiden. Datum är inte satta än men senare under året planeras ytterligare ett samråd.