Långbänk. Trafikverkets projektledare Åse Wallin började jobba med nya Skurubron 2013 och har inte tröttnat. Foto: Pekka Pääkkö

Tajt schema på Skurubron – ska vara klar om ett år

Nya Skurubron byggs upp bit för bit i Italien. Sedan färdas de 80 ton tunga sektionerna i små delar med tåg och lastbil från Venedig. Mitt i besökte montagehallen där förberedelserna för att skjuta bron över Skurusundet pågår.

  • Publicerad 07:00, 10 okt 2021

Det är som ett stort pussel.

En röd lastbil har parkerat utanför Trafikverkets platskontor på Gamla Landsvägen vid Skurubron. På släpet har den en tio meter lång och två och en halv meter hög Tobleroneformad stålbit fastsurrad.

Det är en del av de 62 stålsektioner som ska forma nya Skurubron. Den har färdats från fabriken i Venedig med lastbil till Verona, vidare med tåg till Eskilstuna och sedan lastbil igen sista biten. Faktum är att den redan har varit med i ett brobygge i Italien.

– Delarna provmonteras i fabriken i Italien för att säkerställa att allt ska passa väl på plats här, det är som ett stort pussel, säger Trafikverkets projektledare Åse Wallin.

När vi har utrustats med stålhättade kängor, reflexvästar och bygghjälmar lotsar hon oss förbi grinden, över betong och mellan avspärrningar till den nya brons montagehall.

Stenblock stoppade bilar

Söder om den kommande vägbanan tornar en framsprängd bergsvägg upp sig. Sprängningarna har pågått under hela arbetet och fortsätter in på nästa år för att färdigställa trafikplatserna. Trafiken på gamla Skurubron kommer av säkerhetsskäl att stoppas varje gång.

Flera gånger har stoppen blivit längre än planerade. Värmdöleden har stängts av i flera timmar för att sten flugit ut på vägen.

Den allvarligaste incidenten inträffade den 27 januari förra året. Bron stängdes i båda riktningarna när ett stort stenblock lossnade och riskerade att falla ner på vägen.

– Det var en risk som vi var medvetna om och hade med i beräkningen, och vi var tvungna att ta ner bergsblocket innan vi kunde släppa på trafiken igen. Utmaningen var att sprängningen skedde så nära en befintlig väg, det är ju därför vi av säkerhetsskäl stänger av trafiken, säger Åse Wallin.

Ett surrande skär genom bilbullret från Skurubron på andra sidan byggstängslet. Med hjälp av en fjärrkontroll stor som en mobiltelefon styr Olteanu Florian traverskranen ett 15-tal meter upp i luften. I kroken hänger ett knippe stålbalkar.

LÄS ÄVEN https://www.mitti.se/nyheter/trafikverket-bryter-mot-avtalet/repujh!ePyXCdB4wlFoFMjXJmXBQg/

Montagehallen. Olteanu Florian, Vasile Daniel, Marin Costel, Ciordiu Marius plockar loss stålbalkar från traverskranen i montagehallen. Foto: Pekka Pääkkö

Förarbete. Ciordiou Marius och Marin Costel monterar delar till lanseringssvansen som ska leda bron rätt när den börjar skjutas över Skurusundet i slutet av året. Foto: Pekka Pääkkö

Tar form senare i år

Det ekar i montagehallen när stål smäller mot stål. Tillsammans med Vasile Daniel, Marin Costel och Ciordiu Marius monterar Olteanu Florian ihop delarna.

– De ska användas till lanseringsnosen, säger han.

En konstruktion som ska hjälpa nya bron på plats över Skurusundet.

– I slutet av året kommer man att kunna se bronsståldäck sticka ut från montagehallen. Lansering kommer att gå väldigt långsamt i etapper och pågå även under nästa år, säger Åse Wallin.

Kunglig invigning

Den 21 oktober 1915 invigde kung Gustav V Skurubron. Vem som inviger nya Skurubron nästa höst är fortfarande inte bestämt.

– Det är fortfarande i planeringsstadiet, säger Åse Wallin.

När nya bron är klar ska den gamla renoveras i två år. Den södra delen av den gamla bron ska därefter fungera som en bilväg för lokaltrafik mellan Skuru och Björknäs medan den norra delen blir en bred gång- och cykelväg.

En gratisväg ska se till att nya bron inte blir en Suckarnas bro.

– När allt är klart kommer det vara gratis att åka över den gamla bron, som blir en lokalväg. Under tiden vi renoverar den gamla bron kommer lokaltrafik behöva använda den nya bron, men då kommer det finnas en lösning så att den inte bli avgiftsbelagd, säger Åse Wallin.

Traverskran. Olteanu Florian styr traverskranen med ett knippe stålbalkar in i montagehallen. De ska användas till lanseringssvanen för att få nya Skurubron på plats. Foto: Pekka Pääkkö

Ansvarig. Skurubrons projektledare Åse Wallin framför montagehallen varifrån den nya bron ska skjutas ut över Skurusundet . Foto: Pekka Pääkkö

Serveringsbricka. På bropelarnas topp ska en ”fyrfingrig hand” monteras som ska bära upp körbanan. Juryn liknade bron vid ”en servitris som bär upp en bricka". Foto: Pekka Pääkkö

Vision. Båda broarna ska vara färdiga och öppna för trafik 2024. Foto: Arkitektfirma Dissing & Weitling

Nya Skururbron

Invigs: I slutet av 2022.

Avgift: 4 kronor per passage.

Färg: Ljusgrå.

Material: Bropelare och landfästen i betong, överbyggnad av stål.

Längd: 379 meter.

Bredd: 30 meter.

Segelfri höjd: 30 meter.

Vikt: 5 800 ton stål.

Kapacitet: Tre körfält i vardera riktningen, varav ett för kollektivtrafik och på- och avfart.

Kostnad: 1,3 miljarder (2016 års prisnivå) inklusive renovering av gamla Skurubron.

Visa merVisa mindre