Bredvid långtidsparkeringen Alfa vid Arlanda i en hangar finns Sveriges största samling av civilflygplan. Här på Arlanda Flygsamlingar har besökaren kunnat se exempelvis flygplan, motorer, vindtunnlar och flygsimulatorer. Tills nu. Swedavia har sagt upp kontraktet och samlingarna flyttas till ett magasin i Rosersberg. Lokalen ska användas till annat.

I snart 70 år har samlingen öven det svenska civilflygets historia växt. Främst med historiskt intressanta flygplan, ett 30-tal flygplan står uppställda på museet, men även andra saker som varit av intresse för civilflyget, som ett stort antal flygföremål och flygmotorer från tiden mellan 1935 och 1950. Totalt finns 50 plan i samlingen men vissa är utlånade. Här finns också delar från planet, Scandinavian Airlines Flight 751, som kraschade i Gottröra den 27 december 1991. Även kallat ”Gottröramiraklet” då samtliga 129 passagerare och besättning överlevde.

Flyttar till Rosersberg

En tillfällig ersättningslokal i Rosersberg ska ta emot samlingarna men Statens maritima och transporthistoriska museer, SMTM, som ansvarar för samlingen, tittar på en bättre lösning framöver. Under tiden begränsas tillgången till samlingen. Men eftersom samlingen tillhör en myndighet har den som begär att få ta del av samlingen rätt att få göra det.

– Det sista ordet är inte sagt än. Efter att nyheten om att vi måste flytta har fler intressenter hört av sig, säger Jan Forsgren på Föreningen Arlanda flygsamlingars vänner som sköter om utställningen.

Flera är intresserade

Bland de som hört av sig till Arlanda flygsamlingars vänner finns flygmuseet i Skavsta, flygmuseet i Västerås och Aeroseum i Göteborg. Dessutom ska Sigtuna kommun ha visat intresse att försöka hitta någon ny passande lokal för samlingen. Det sistnämnda skulle vara bäst anser föreningen då de gärna ser att museet ligger kvar i Stockholm.

– Det behövs en plats med en golvyta på åtminstone den tredubbla än det finns här idag för att få på vingarna på alla flygplan och skapa utställningar, både den befintliga utställningen men även temporära. Visionen från min sida vore ett museum som visade det svenska civila flygets historia från 1716 fram till dags datum där allt ska finnas med från ballonger, fallskärmar, klubbflygplan och trafikflyg, säger Jan Forsgren.

Det framtida museet som Jan Forsgren ser framför sig ska inte vara riktat till flygentusiaster.

– De klagar bara, säger han och skrattar. Jag är själv en sådan flygfåne.