Dyrare krogliv. Det väntar hungriga och törstiga stockholmare när råvarupriserna stiger. Foto: Mostphotos

Svårt för krögarna att höja priserna

Efter två tuffa år under pandemin står restaurangbranschen inför nya utmaningar: Höjda inköpspriser. Många tvingas nu höja priserna på sina menyer. Frågan är om det räcker.

  • Publicerad 17:01, 26 aug 2022

Som verksamhet måste vi höja vissa priser för att det ska gå ihop.

På restaurang Kalf & Hansen vid Mariatorget, har prisökningen märkts av på nästan alla råvaror och produkter. Bland annat har engångsmaterial stuckit iväg prismässigt.

– Vi har absolut märkt av de ökade priserna, också eftersom vi arbetar med ekologiska råvaror som markant har gått upp i pris. Även engångsmaterial som takeaway-produkter har ökat, säger Rune Kalf Hansen, en av två ägare på Kalf & Hansen.

Restaurangen arbetar med säsongsbaserade råvaror, vilket Rune Kalf Hansen tror är en stor fördel i dessa tider.

– Eftersom vi är vana att arbeta med säsongsbaserad mat och vara kreativa med det vi har så tvekar jag inte på att vi klarar den här utmaningen. Självklart kan det finnas en oro för att folk inte kommer att gå ut och äta lika mycket nu på grund av inflationen, men jag ser positivt på framtiden.

Optimister. Fabian och Rune Kalf-Hansen ser ljust på hösten trots allt. Foto: Öström Studio

Får tänka nytt. Klas Ljungquist, en av delägarna till AG, säger att det gäller att vara kreativ och leva med sämre marginaler. Foto: Joel Wåreus

Köttpriserna stiger

En annan känd Stockholmskrog som märkt av de dyrare inköpspriserna är köttrestaurangen AG på Kungsholmen.

– Det har varit svårare att få tag på vissa råvaror, framförallt har våra grossister haft svårt att få tag på kött i större volymer. Men vi försöker att jobba runt det och vara kreativa. Vi jobbar ju med kött från hela världen så finns det inte möjligheter att köpa in från ett specifikt land så kikar vi på andra länder, säger Klas Ljungquist, som äger restaurangen tillsammans med Johan Jureskog.

För att möta de ökande kostnaderna behöver de göra vissa förändringar.

– Vi måste höja vissa priser för att det ska gå ihop. Vi har blivit noggrannare med inköp och att leva med att ha sämre marginaler.

Dyrare firre

Alexander Westerberg driver Brasserie Jernet samt sushirestaurangerna Miyabi och Azuki på Lidingö. Han menar att sushirestaurangerna har påverkats mest på grund av att inköpspriset för lax har skjutit i höjden sedan början av sommaren.

– Ett tag var inköpspriset för lax det dubbla. Nu har det sjunkit lite, men det är fortfarande helt ohållbart i längden. I stället för att tjäna pengar går vi back.

Alexander Westerbergs restauranger kommer att hantera ökningarna genom att höja alla priser på menyn med fem till tio procent. Han menar att många restauranger har höjt sina priser med 15 procent.

– En 10-bitars laxnigiri kanske vi måste höja från 139 kronor till 149. Det kompenserar inte för inköpskostnaderna på långa vägar, men man kan ju inte öka hur mycket som helst heller. Man vill ju ha kvar kunderna.