Läget är kritiskt, säger Bawer Coskun, förbundsdirektör och vd för Svenska Taxiförbundet, om taxibristen. Den drabbar just nu viktiga samhällstjänster som skolskjutsar, sjuktaxi och färdtjänst.

– Dessutom drabbas hemkörningen av PCR-tester, säger han.

Taxi är också en del av komplementtrafiken för såväl kollektivtrafik som regionaltrafik.

Hinner inte ifatt

Han målar upp en mörk bild av en bransch som utsatts för enorma nedgångar och uppgångar under kort tid. En berg- och dalbana där det är omöjligt att komma ifatt.

I och med pandemin blev många förare tvingade att lämna sina jobb och söka inkomst från annat håll. Bolag gick i konkurs.

Taxi Stockholm uppger att det var ungefär 1100 färre förare som varit aktiva under november 2021 jämfört med samma månad 2019. En minskning på 30 procent, säger pressansvariga Natalia Santos.

Fattas förare

Men sedan restriktionerna försvann under hösten har trycket ökat. Fler och fler rör sig ute i samhället igen och därmed vill fler åka taxi.

Fler vill också beställa färdtjänst.

– Det är svårt att upprätthålla avtal och upphandlingar nu, säger Bawer Coskun.

Det är en bild som bekräftas av regionen. I ett mail till Mitt i skriver pressansvarige Claes Keisu att regionen har problem med tidpassningen. "Framförallt på vardagar klockan 7–9 och 15–18. Därför uppmanar vi de som behöver resa med färdtjänsten under dessa tider att boka med större marginaler och längre framförhållning än vanligt."

Rekryteringen av fler taxiförare pågår, men det går inte tillräckligt fort för att möta efterfrågan.

Fler kan utbildas

Cabonline, som samlar flera av landets taxibolag i en internettjänst, säger att de har utökat sin utbildningsverksamhet och kan nu erbjuda kurser såväl kvällstid som på halvfart.

Men även om antalet förare ökar, kommer det ta tid att få branschen i fas igen. Det råder nämligen även brist på bilar och bilkomponenter, som en följd av pandemin.

– Idag kan det ta upp till ett år att få en ny bil, och det gäller alla billeverantörer, säger Bawer Coskun.

– Det är en kedjeeffekt där alla drabbas. Man får ha lite överseende och tålamod. Alla vill ta hand om sina kunder men det är lättare sagt än gjort just nu.

Så hur ser det ut för branschen de närmaste sex månaderna?

– Ett halvår är ju imorgon. Det kommer inte gå igång med en knapptryckning. Speciellt inte nu när pandemin fortsätter och smittspridningen ökar. Även om vi just nu klarar oss ganska bra i Sverige, kommer hälsoläget i världen avgöra hur vi kommer få igång branschen. Men vi är hoppfulla.