Nu kan du nåla fast Farstas mest kända siluett på vinterjackan.

Farstavägens tre höghus är motivet på en Farsta Fans-pin som FoC Farsta fotboll låtit ta fram.

Intäkterna från försäljningen ska gå till föreningens trygghetsskapande aktiviteter, som lördagsfotbollen i Farstahallen, och till klubbens sociala fond, Farstafonden, där familjer med begränsade resurser kan få bidrag till fotbollsutrustning.

”FoC Farsta vill skapa ännu fler gratis och hållbara alternativ till att ”hänga i centrum”.”, skriver klubben i ett pressmeddelande.

”Inte den sportigaste killen ...”

För att kickstarta kampanjen har föreningen knutit till sig musikern och Farstasonen Stefan Sundström som frontfigur. I en text som används i försäljningen skriver han om vikten av aktiviter och gemenskap när man är ung:

”Jag var inte den sportigaste killen i Farsta, men jag gillade rock. Samma sak egentligen. Man vill ju ha polare. Och lira. Va en del av nåt.”.

Klubbchefen Anna Fernström hyllar samarbetet med artisten.

– Vi ville samarbeta med någon som har en koppling till Farsta. Det är ett sätt att väcka intresse, vidga målgruppen och skapa samhörighet. Det som är kul är att han blev superglad. Han har varit väldigt engagerad och delaktig i det här och skrivit en jättefin text, säger hon.

En pin med Farstamotiv av Adam Dahlstedt säljs för att få in pengar till FoC Farsta fotbolls sociala verksamhet.

En pin med Farstamotiv av Adam Dahlstedt säljs för att få in pengar till FoC Farsta fotbolls sociala verksamhet.

Adam Dahlstedt

Stefan Sundström bekräftar att han blev glad att få frågan.

– Jag tror det är livsviktigt för unga människor att få känna att orten dom bor i tillhör dom. Själv har jag singlat iväg bort från Farsta sen flera år, men minns med värme gemenskapen som skapades för min del genom musiken. Men fotboll och musik handlar om samma sak; att lira tillsammans. Det är så man bygger ett samhälle, säger han.

Inte bara för fotbollsfans

Anna Fernström hoppas att Farsta Fans-pinen ska gå hem även hos de Farstabor som inte nödvändigtvis följer ortens fotbollslag.

– Tanken är att det här ska bli en årligen återkommande aktivitet med nya motiv varje år, som Farstabor kan bära och känna stolthet, ungefär som en majblomma, säger hon.

Pinen går bland annat att köpa från föreningen på www.farstafans.se

Artisten Stefan Sundström, tillsammans med FoC-arna Anna Fernström, klubbchef, Victoria Sandell, sportchef och Nils Ekstrand från klubbens kommunikationsgrupp.

Artisten Stefan Sundström, tillsammans med FoC-arna Anna Fernström, klubbchef, Victoria Sandell, sportchef och Nils Ekstrand från klubbens kommunikationsgrupp.

Tom M Kronestedt