Konstnären Oscar Lara tillbringade stora delar av sin barndom i den peruanska regionen Madre de Dios, i Amazonas djungel, och minns det som en fantastisk plats.
När han återvände som vuxen hade saker dock förändrats.
Kring gruvindustrin som utvecklats på platsen var nu en extremt toxisk miljö, med skulder, konflikter, maktspel, trafficking och prostitution. Byråkrati och skenande korruption tvingade även de lagliga gruvarbetarna att bli illegala.
– Det var smärtsamt att komma tillbaka. Förstörelsen på grund av gruvdriften var stor och påverkade många människor på olika sätt, berättar Oscar Lara.
Tillsammans med sitt team ville han titta närmre på området, och insåg att han ville försöka göra något för att belysa situationen.
Det blev startskottet för projektet Searching for Power on the Collective Laugh, som nu är en av totalt fyra delar i utställningen Mining Life, som visas i Tensta konsthall.
– Vi tänkte "hur når man ut till befolkningen på bästa sätt?", och kom på att gatukomiker har stor genomslagskraft i Lima. Vi försökte använda humorn som verktyg för att nå ut med budskapet och väcka uppmärksamhet kring den korrupta relationen mellan regeringen och gruvindustrin, säger Oscar Lara.
Gatukomikerna fortsätter nu med föreställningen på Limas gator, samtidigt som filmen om dem visas på storbildsskärm i konsthallen.
I konsthallen är nu en helt annan värld uppbyggd, utifrån olika kvinnors berättelser, bland annat om hur de utsatts för trafficking.
Stefan Källstigen
Egna rum
På samma plats, i Amazonas djungel, fick Oscar Lara kontakt med en kvinna som fallit offer för trafficking.
– Hon berättade efter ett tag att hon observerat att många utsatta kvinnor på platsen närde drömmar om att bli skådespelerskor och dansare. Då kom vi att teater kanske skulle vara ett sätt att samarbeta i ett nytt projekt, säger Oscar Lara.
Och så blev det. Preventive Custody, som nu är en annan del av utställningen i konsthallen, bygger på sex kvinnors berättelser från Madre de Dios, om hur de blivit indragna i prostitution och människohandel, men också om kärlek, hopp och moderskap.
I mitten konsthallen är nu en helt annan värld uppbyggd, med ett torg vid en bar som utgångspunkt, där besökare kan sitta på stolar och ta del av den ljudinstallation som skapats kring kvinnornas berättelser. Runt omkring torget finns sex olika rum, som också återskapats från kvinnornas minnen.
– Från början gjorde vi berättelserna som en pjäs med skådespelare, men sedan gjorde vi om den till en ljudinstallation som aktiverar scenografin som är uppbyggd specifikt för konsthallen, berättar Oscar Lara.
Utställningen Mining Life av Oscar Lara visas nu i Tensta konsthall.
Stefan Källstigen
Vem tar från vem?
Förutom ljudinstallationen och filmen visas även "A Fourth Life?" i utställningen. Det är en serieroman gjord av Oscar Lara i samarbete med serietecknaren Jesús Cossio.
Serien berättar en historia om en stöld av antika förcolombianska textilier, på beställning av en svensk diplomat, för att skickas från Peru till Sverige.
I sista delen av utställningen, "Within Heritage Movement", har Oscar Lara återskapat några de över 2000 år gamla objekten.
– Det är det som är det genomgående temat i alla delar av utställningen, frågan om vem som tar från vem, och i vilket syfte? Det handlar även om rörelse, man kan koppla projekten till förflyttning och förskjutning: trafficking, utvinning av mineraler, plundring. Det är viktiga frågor att belysa, säger Oscar Lara.