SRV Återvinning, som ägs gemensamt av Huddinge, Haninge, Botkyrka, Salem och Nynäshamn kommun, står inför en stor omorganisation. Samtliga tjänster inom sälj, kommunikation och IT på huvudkontoret ska göras om. Istället är det nya tjänster som gäller.

– De har döpt om tjänsterna. Säljare blir marknadsspecialist eller kundrådgivare, säger en anställd.

De anställda har fått visa sitt intresse för tjänsterna och har kunnat skicka in personligt brev, CV och referenser. Många har varit anställda på SRV under lång tid, en person har varit anställd i 40 år.

De flesta har dock fått beskedet att de inte är kvalificerade för tjänsterna. Det krävs nämligen akademisk utbildning, något som en majoritet av de anställda på huvudkontoret inte har, enligt uppgifter till Mitt i.

– Jag har fått besked om att jag kan bli uppsagd på grund av arbetsbrist. Jag fick veta att jag inte är kvalificerad för tjänsten, eftersom jag inte har den utbildningen. Då har jag över tio år i bolaget, säger en anställd.

Mitt i har varit i kontakt med flera anställda, som inte vill uppge sitt namn.

Personer med lång anställningstid kan bli erbjudna tjänster ute på återvinningscentralerna. Det leder dock till att andra med kortare anställningstid istället kan bli uppsagda.

Ska bli ett modernt och hållbart företag

Enligt anställda som Mitt i har varit i kontakt med kan ett 20-tal personer förlora jobbet. Mette Holst, vd för SRV, vill inte uttala sig om det, eftersom förhandlingar pågår. Hon uppger att 44 personer är anställda vid huvudkontoret och att bolaget är i stort behov av förändring och kompetensväxling.

– Vi måste rusta för framtiden. Vi ser att vi behöver ett antal nyckelkompetenser som vi inte har i dag, som till exempel IT-strateger och systemvetare. Vi ska kunna ge bättre service till medborgarna genom till exempel funktioner som Mina sidor och en chatt-bot, säger Mette Holst.

Skulle ni inte kunna ta in kompetens för det?

– Vi måste göra rätt saker för medborgarnas pengar. Vi kan inte anställa fler om vi inte behöver det.

Många har varit anställda på SRV under lång tid och har nu fått reda på att de inte har tillräcklig kompetens. Har inte ni ett ansvar att vidareutbilda medarbetarna?

– Man kan absolut ha kompetens för det jobb man har gjort, men inte för det vi behöver göra framöver. Vi har kompetensutveckling för alla medarbetare, men de nya tjänsterna skiljer sig så mycket från det vi gör idag att det inte går att skaffa sig de kunskaperna genom kompetensutveckling inom SRV, säger Mette Holst.

Jelena Drenjanin (M), ordförande i SRV:s styrelse säger att styrelsen har gett företagsledningen i uppdrag att förändra SRV till ett modernt och hållbart företag.

Är det rimligt att ett kommunalt bolag agerar på det här sättet?

– Huvudmannaskapet ska inte spela någon roll. Jag tycker att det är rimligt, även om jag förstår att det är tufft för dem som hamnar i den här situationen.