Tvärstopp. Flera kollektivtrafiksatsningar i innerstaden stoppas. Foto: Sacharias Källdén

Spårvagn till Norra Djurgårdsstaden och stombuss till Nacka slopas

SL väntas gå med förlust på 3,5 miljarder på grund av coronapandemin. Därför blir det nu stopp för investeringar för 11 miljarder. – Svåra tider kräver svåra beslut, säger Kristoffer Tamsons (M).

  • Publicerad 12:30, 9 okt 2020

Nyligen berättade Region Stockholm för Mitt i att man ser positivt på en framtida buss och spårsatsning i Norra Djurgårdsstaden och Ropsten.

Nya beskedet om spårväg till Norra Djurgårdsstaden

En investering som även skulle gynna kollektivtrafikresande Lidingöbor och Nackabor.

Men nu ser framtiden skakig ut för de planerna. SL ser ut att gå mot en förlust på 3,5 miljarder kronor på grund av coronapandemin. Det rapporterar SVT.

För att balansera upp förlusten drar trafikförvaltningen i nödbromsen. Investeringar i kollektivtrafik för 11 miljarder kronor skrotas eller skjuts upp.

– Svåra tider kräver svåra beslut. Som ett led i att skaffa oss hängslen och livrem i en orolig tid, krismarginaler helt enkelt, har vi gjort en rejäl översyn av våra investeringar kommande år. Det innebär att totalt 11,5 miljarder kronor i investeringar nu effektiviseras, bantas, skjuts på framtiden eller stryks helt, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.

Här är investeringarna som stoppas

Spårvagn city – Norra Djurgårdsstaden 5 015 (15 miljoner kronor i utredningskostnad tas bort).

Bussdepåförsörjning 1 850

ERTMS (EU-standardiserat signalsystem) 1 387

Pendeltåg depå ny 850 

Saltsjöbanans upphöjning 527

Upprustning Saltsjö Järla 130

Ny färjeterminal Skeppsbrokajen 112

Stombusslinje Nacka-Söderort 18

Siffrorna kommer från SVT och har angivits i miljoner kronor.

Visa merVisa mindre