För somliga är namnet Kaah förknippat med pyton­ormen Kaah i Djungelboken. För andra betyder Kaah skön soulmusik på svenska. Bakom artistnamnet finns Peter Alexandersson, som började kalla sig Kaah under sin tid som rappare i mitten på 1990-talet.

– De jag rappade med tyckte att jag väste som ormen Kaah när jag sjöng. Jag tyckte att det var ett bra namn och tog det, berättar han.

Mitt i träffar Peter Alexandersson på Lundbergs konditori över en kopp kaffe och en kardemummabulle. I Gröndal bor han sedan ett par år tillbaka med sin sambo. De hamnade här mycket ”av logistiska skäl” – de har båda barn från tidigare förhållanden. Väl på plats trivs han bra med den småskaliga känslan i söderortsförorten.

Över en fika på konditori Lundberg berättar Kaah om sitt skapande.

Över en fika på konditori Lundberg berättar Kaah om sitt skapande.

Märta Lefvert

Driv att förnya sig

Det är också här han, till stora delar, spelat in sitt nya album Färger. I den närmar han sig klubbmusiken och experimenterar med samplingar – och hyllas av recensenter för sin förmåga att förnya sig efter nära 30 år som musiker och artist. Just det är en självklarhet, tycker han.

– När jag är för mycket kvar i gamla hjulspår får jag en känsla jag inte tycker om. Det blir tråkigt, så jag har ett driv att göra på nya sätt, säger han.

Nytt för Kaah var också medverkan i SVT:s På spåret, i höstas. För tio år sedan hade det känts ”obekvämt”, säger han. Nu ser han det som ett roligt sätt att nå ut. Han har till och med tagit med ett spår på skivan från SVT-inspelningen – hans tolkning av schlagerklassikern ”Rosen” från 1969.

– Den var så kul att göra. Dottern till mannen som skrev låten hörde av sig till mig och var överlycklig. Det var också roligt, säger Kaah och skrattar.

Kaah började alltså som rappare, hemma i uppväxtorten Norrköping. Från rappen letade han sig vidare till soulen. 1996 flyttade han till Rinkeby och slog igenom med debutalbumet Kaahlender två år senare.

Kaahs nya album ”Färger” kom ut i början av januari.

Kaahs nya album ”Färger” kom ut i början av januari.

Press

Intervju med Nileskär

Då fanns få soulartister i Sverige. Sedan dess har genren fått en mer självklar plats i svenskt musikliv, med en rad framgångsrika, yngre artister. Ändå fortsätter musik­skribenter att kalla Kaah Sveriges soulkung. Till skillnad från många andra sjunger han också på svenska, med sin typiska falsettröst.

– Jag tycker inte att jag kan uttrycka mig tillräckligt bra på engelska. Risken är att det blir opersonligare och ­plattare låttexter, säger Kaah.

På nya albumet kan man också höra honom prata – första spåret är en intervju med Mats Nileskär från 1997. Där förutspår den unga artisten att det blir kaos i Sverige om man inte integrerar invandrarna på arbetsmarknaden.

– Jag tog med det för att det har att göra med vår tid och den situation vi har nu. Jag har också kommenterat politiken och samhället i min musik. Jag har förbjudit mig själv att bara skriva om kärlek, säger han bestämt.