När mannen sökte akut vård på Södersjukhuset hade han haft bröstsmärtor till och från i tre månader. Mannen, som inte talade svenska, fick då smärtstillande samt medicin mot sura uppstötningar. En remiss skickades till en vårdcentral i Tyresö för uppföljning och ytterligare utredning av lungorna.

Det var i november 2022 och därefter sökte han vård ytterligare 14 gånger under ett halvår för sina smärtor. Men det var först i juni 2023, när mannen till slut lades in på Södersjukhuset, som det visade sig att han hade svår och spridd cancer.

Händelsen, som nyhetsbyrån Siren var först med att rapportera om, har nu lex Maria-anmälts till Ivo, Inspektionen för vård av omsorg, av Bollmora vårdcentral och Bollmora rehab, i samråd med chefsläkare i Stockholms läns sjukvårdsområde.

I vårdskadeutredningen beskriver de hur mannen har sökt vård på tre olika vårdcentraler i Tyresö, utöver ett antal akuta besök på närakuter och Södersjukhuset.

Ingen läkarutredning

Det framkommer i anteckningar att det var svårt att kommunicera, i och med att mannen inte talar svenska. Men det är inte tydligt i fall tolk fanns med under något av de första elva vårdtillfällena.

Mannen hänvisades flera gånger till en rehabklinik i Tyresö för sjukgymnastik och ingen ordentlig läkarutredning gjordes förrän vid det fjortonde vårdtillfället. Då var en tolk med och mannen röntgades. Men innan det planerade återbesöket på vårdcentralen sökte han akut vård igen och då upptäcktes cancern.

I vårdskadeutredningen framgår det att mannen har fått en försenad diagnos av svår cancersjukdom och att han har haft stora smärtor utan behandling till följd av språkförbistring och bristfällig läkarbedömning. Det står även att mannen under ett läkarbesök har haft en gul hudton och att det är oklart varför läkaren inte reagerade på det.

Har inga problem att hitta tolk

Magnus Redin, verksamhetschef för Bollmora Vårdcentral, BVC och Rehab, skriver i ett mejl till Mitt i att han avböjer att kommentera enskilda patientfall med hänvisning till patientsekretessen.

Men han säger att personalen ska använda tolk i samband med besök för att på ett objektivt sätt få den information som är nödvändig för patientens vård och behandling, och att det är vårdgivaren som bokar tolken.

"På Bollmora vårdcentral har sjuksköterskor mandat att boka tolk när behov finns. Vi upplever inte att det är svårt att få tag på tolk", skriver han i mejlet.

I vårdskadeutredningen står det att Bollmora vårdcentral och rehabkliniken nu ska se över rutinen för bedömning över telefon då det är viktigt att boka in ett möte med tolk om det förekommer språkförbistring.