Behovet av laddkapacitet i SL:s bussterminaler ökar dramatiskt de närmaste åren. Totalt ska en tredjedel av bussflottan, nästan 800 SL-bussar, övergå till eldrift fram till 2026.

Först ut är Keolis som redan i höst ska sätta in 189 eldrivna bussar i Solna, Sundbyberg, Sollentuna och Bromma.

Därefter kommer Nobina i januari/februari 2025 med 200 elbussar i Nacka, Värmdö, Huddinge, Botkyrka och Söderort.

Ombyggnad av bussdepåerna pågår för fullt. Och nu skruvar SL upp ambitionen ytterligare ett snäpp.

Höjer ribban

När nya trafikavtal ska handlas upp för Stockholms innerstad, Lidingö, Järfälla, Upplands-Bro, Södertälje och Nykvarn blir kravet att 100 procent, runt 380 bussar, ska vara helt eldrivna från våren 2026. Hittills har man nöjt sig med 80 procent.

– Det är fantastiskt att vi nu tar det här steget, det är en del av målsättningen att nå netto noll koldioxidutsläpp 2035, säger Anton Fendert (MP), trafikregionråd.

Stor utmaning

Men han medger att det är långt kvar. Bara 29 av SL:s bussar är idag elektriska. En stor utmaning är också att få tillräckligt mycket laddkapacitet på plats.

Ännu har inte elbolagen gett besked om de kan leverera den effekt som SL har begärt.

– Det är klart elkapaciteten är en utmaning för hela samhället. Men jag tror att vi kommer att lösa det, säger Anton Fendert (MP).

Ett av de berörda elbolagen är Ellevio. Kommunikatören Elina Jansson svarar på Mitt i:s fråga:

"Vi har fått in förfrågningar och jobbar på med projekten. För några av depåerna har vi en teknisk lösning färdig, men det rör sig om ganska stora anslutningar så det innebär att vi också behöver förstärka befintliga ledningar eller till och med bygga nya ledningar och nätstationer. För de bussdepåer som ligger i Stockholms stad bedömer vi att den efterfrågade effekten kommer att kunna levereras."