16-åriga Moa Junebo läser i klassrummet i den gamla skolbyggnaden från tidigt 1900-tal. I hennes knä sitter havapoon Malte.

– "När jag var valp ville jag bli en helt vanlig hund. Inte en som jagar och vaktar utan en helt vanlig hund som mest ligger i soffan och blir kliad på magen" – det känns som jag läser om dig här, säger hon och vänder blicken mot Malte.

Den lilla havapoon tittar med förstående blick på Moa innan han går till attack. Slick, slick, slick. Rakt i ansiktet. Moa skrattar.

Bredvid dem sitter klasskamraten Alice Karlström, 17.

– Jag brukar också läsa med Malte. Då sitter han bredvid mig och det hjälper mig att läsa bättre. Det är nog för att han inte är en person utan han sitter bara där och hjälper oss, säger hon.

Malte kan både slå tärningar och snurra på bokstavshjulet. På så vis hjälper han till i undervisningen.

Malte kan både slå tärningar och snurra på bokstavshjulet. På så vis hjälper han till i undervisningen.

Angie Gray

Malte är skolhund på den anpassade gymnasieskolan Min skola Norsborg. Här arbetar han tillsammans med matte Kristina Holm som är lärare på skolan.

– Jag upplever att jag har blivit mer populär bland eleverna när jag har Malte med mig. När jag ska gå säger de alltid hejdå till Malte och frågar när han kommer igen – det är aldrig hejdå Kristina när kommer du igen? Men det är en fin känsla att vi är så omtyckta, säger hon.

Få skolhundar i Botkyrka

Malte är en av få skolhundar i hela Botkyrka, oavsett skolform. Det finns en på Rikstens skola, Bella. En förklaring till att fenomenet är så ovanligt i kommunen kan ligga i att det krävs en formell utbildning som kan ta ett år att genomföra. För att få kalla sig skolhund ska den blivande skolhunden bland annat ska genomgå ett lämplighetstest, testas ute i verksamheterna och husse eller matte ska skriva tentamen.

Skolhunden Bella på Rikstens skola.

Skolhunden Bella på Rikstens skola.

Botkyrka kommun

En annan förklaring kan vara att det måste ske på initiativ av matte eller husse. Men det är inget som Kristina Holm eller Malte ångrar att de gjorde för ett år sedan.

– Han är ivrig varje gång vi ska hit så han älskar det verkligen. Sen blir han så klart väldigt trött också. Det vet man ju själv efter en hel dag i skolmiljö, säger Kristina Holm och fortsätter:

– Men han är mer än bara en hund i skolan. Jag upplever att Malte kan göra allra mest nytta tillsammans med elever i störst behov av särskilt stöd. I situationer där vi lärare eller elevassistenter inte räcker till når han oftast fram.

Även Bella på Rikstens skola arbetar mot särskilda undervisningsgrupper. Hon arbetar med barn som behöver extra anpassning i en särskild lokal på skolan alternativt utomhus för att minska risken för spridning av allergener.

Även Bella kom till Rikstens skola på eget initiativ av skolpersonal. Det finns inget övergripande beslut – varken från kommunens politiker eller tjänstepersoner – om att Botkyrka kommun ska erbjuda skolhundar som en pedagogisk del i undervisningen. Det har heller aldrig varit någon som lyft frågan på bred front, uppger utbildningsförvaltningen på Botkyrka kommun.

Malte får "lön"

Men det borde finnas fler skolhundar, menar Maltes matte Kristina Holm.

Argumenten för det är många, menar hon. Som att motivera eleverna att komma till skolan och att göra elevernas inlärning och färdighetsträning roligare.

Men det starkaste argumentet för fler skolhundar som Malte står nog Moa för.

– Jag skulle säga att han bidrar mycket i undervisningen. Han får oss att vilja lära oss saker, säger hon.

Kristina Holm och Malte arbetar som ett team.

Kristina Holm och Malte arbetar som ett team.

Angie Gray

Frågan dyker upp i sista stund: hur avlönar man en hund?

– Vår rektor tycker att Malte gör en värdefull insats. Sen blir det min uppgift att avlöna Malte, säger Kristina Holm.

Hur då?

– Godis. Han får betalt i godis.