Sedan 2012 har sommarstängningarna av pendeln varit en verklighet för resenärerna på linje 43. Och mellan 28 juni–10 augusti är det dags igen. Då stängs pendeln mellan Spånga och Jakobsberg och ersättningsbussar kommer ansluta till tunnelbanans blå linje samt pendeltågsstationen i Sollentuna.

Utbyggnaden av Mälarbanan orsaken

Spångaborna kan dock glädjas åt att pendeln kommer rulla söderut hela sommaren, till skillnad från de senaste somrarna.

Likt tidigare år är det arbetet med att bygga ut Mälarbanans två spår till fyra som är huvudorsaken till avstängningen.

"Infrastrukturen måste ju hänga med"

– Det låter såklart jobbigt med ersättningsbussar om man ska norrut, jag förstår att det kommer ta längre tid. Men samtidigt måste ju infrastrukturen hänga med. Det är bara att acceptera, säger studenten Chrysi Siagka som är en av flera Mitt i träffar på perrongen på Spånga station.

Snart sommarstängs delar av Mälarbanan av för pendeltågstrafik.

Snart sommarstängs delar av Mälarbanan av för pendeltågstrafik.

Filip Magnusson

Alla har inte samma förståelse för avstängningarna.

– Det är ren katastrof, man ska vara glad om man kommer i jobbet i tid, säger en kvinna innan hon hoppar på ett tåg norrut från Spånga station.

Linda Bruhn, 46, från Bromsten vankar av och an på perrongen. Hon tycker avstängningarna är bökiga.

En av landets mest trafikerade sträckor

– Det blir ju omvägar som man gärna hade sluppit, säger hon.

Den 20 kilometer långa sträckan mellan Tomteboda och Kallhäll är en av landets mest trafikerade. Spåren används maximalt i rusningstid, vilket ligger bakom trängsel och förseningar.

Sofia Dahlberg, 54, från Spånga menar att framförallt sönerna drabbas av pendelavstängningen. "De är iväg på idrott ibland och det är klart det blir bökigare för dem, för mig är det inte lika farligt. Jag gillar att man får se mer av närområdet när man tvingas åka ersättningsbussar", säger hon.

Sofia Dahlberg, 54, från Spånga menar att framförallt sönerna drabbas av pendelavstängningen. "De är iväg på idrott ibland och det är klart det blir bökigare för dem, för mig är det inte lika farligt. Jag gillar att man får se mer av närområdet när man tvingas åka ersättningsbussar", säger hon.

Filip Magnusson

Sista långa stoppet på länge

Sedan 2019 rullar tågen mellan Spånga och Kallhäll med ökad kapacitet på de fyra nya spåren, men andra arbeten kvarstår. Årets avstängning blir dock det sista längre planerade stoppet på Mälarbanan på lång tid. Efter denna sommar är enbart kortare avstängningar inplanerade i samband med påsk och höstlov fram till 2030, då sommarstängningarna återigen blir ett faktum.

– Men avstängningarna förlängs däremot vissa nätter i sommar till att innefatta sträckorna Stockholm City–Jakobsberg och Spånga-Bålsta, det gäller 30 juni–4 juli och 7 juli–11 juli på sträckan Stockholm city-Jakobsberg och 1 juli, 2 juli, 6 juli och 9 juli på sträckan Spånga-Bålsta, säger Anna Weston, kommunikationsansvarig för Mälarbanan.

"När ska de annars göra arbetena?"

Jean Berchmans, 46, från Bro sitter på en bänk på perrongen. Han pendlar ofta mellan Spånga och Upplands-Bro.

– Detta påverkar mig mycket, det är faktiskt jättejobbigt.

Susan Brown, 78, från Nälsta sitter på bänken intill:

– Jag tycker inte det är så stora problem. Och när ska de annars göra arbetena? Det är väl en perfekt tid när färre reser, säger hon.