TUFFT. Ömer Delen driver Väsby kolgrill med sonen Hakan Delen. ”Det har varit tufft, men vi kämpar på.” Foto: Mikael Andersson

Så ställde de om i pandemin

Lunchgäster som försvann och fruktleveranser som avbokades över en helg. När coronapandemin slog till tvingades Väsbys företagare att tänka i nya banor.

  • Publicerad 17:18, 19 feb 2021

Det känns bra, det är viktigt att uppskatta den
hjälp man får.

Ett år med corona är snart till ända, men pandemin är långt ifrån över. Många av Väsbys företagare har haft det tufft. Inte minst restaurangerna.

– Lunchgästerna försvann när många började jobba hemifrån. Kvällarna har ändå varit okej, säger Hakan Delen, som sedan 2012 tillsammans med pappa Ömer driver Väsby kolgrill på Centralvägen.

De har tagit bort sittplatser i restaurangen och glesat ut mellan borden, desinficerar extra mycket och har ställt fram handsprit.

– Jag är väldigt petig och noggrann, säger Ömer Delen.

Hämtmat

Många gäster har beställt hämtmat och tagit emot kassen utanför restaurangen. Väsby kolgrill anslöt sig även i oktober till hemleveranstjänsten Foodora.

De hyr av Väsbyhem och har fått viss hjälp med hyran.

– Det känns bra, det är viktigt att uppskatta den hjälp man får. Visst hade vi kunnat få mer hjälp, men vi hade också kunnat få noll hjälp, säger Hakan Delen.

Han sköter pappersjobbet och pappa Ömer lagar maten, som liksom familjen har sina rötter i Turkiet. Kolbädden i ”Pappas grill” har just tänts, men det gäller att invänta rätt glöd.

– Annars blir köttet inte gott, säger Ömer och rynkar på näsan.

Hemligheten till god mat anser han, efter 40 år i i branschen, är en bra marinad och en stor dos hemlig kärlek.

– Jag börjar snappa upp lite av den där hemliga kärleken, säger Hakan och skrattar.

FRUKT. Mikael Engqvist och Anton Hägström på Fruktdealen fick tänka om rejält. Foto: Privat

Tappade 70 procent

För Väsbybaserade Fruktdealen, som levererar frukt till arbetsplatser, såg allt bra ut när 2019 gick mot sitt slut. De hade blivit utsedda till årets gasellföretag av Dagens Industri och Årets framtidsföretag av Väsby Promotion.

– På en vecka tappade vi 70 procent av omsättningen, säger vd:n Mikael Engqvist.

Han berättar att företaget har genomgått ett stålbad med permitteringar, uppsägningar, kostnadsstrypning och minskade kontorsytor. Men också att nya idéer har fötts, inte minst när det gäller trivsel.

– Många har fått höj- och sänkbart skrivbord hemma och ergonomisk stol av sin arbetsgivare. Nästa steg är trivsel, att man som arbetsgivare ger det lilla extra och uppmuntrar personalen där hemma. Många kanske bor ensamma och när de sociala kontakterna försvinner är det lätt att man börjar må dåligt.

Olika temaboxar

Mikael Engqvist berättar att de har satsat på olika temaboxar där frukt, fika, te och kaffe kan ingå och levereras hem i stället för till kontoret.

 – Väsbys företagare börjar få upp ögonen för att det behövs något extra till hemmajobbarna. I julas fick vi en beställning på tomteluva, roliga julglasögon och fika till företagets digitala glöggmingel. Det är viktigt att må bra på arbetsplatsen, även när den är hemma.

RESTAURANGBRANSCHEN. Ömer Delen på Väsby kolgrill vittnar om ett tufft år sedan coronapandemin slog till. Foto: Mikael Andersson