Det är måndag förmiddag i Rinkeby, och inne på Lidl håller säljledare Merve Taner på att rätta till några färgglada skyltar med texten "veckans klipp".

– För bara några månader sedan brydde sig kunderna inte alls om kampanjerna på samma sätt, men nu märker vi en stor skillnad. Det kommer många fler och handlar om vi gått ut med att vi har annonsvaror, berättar hon.

LÄS ÄVEN: Så håller du koll på matkontot

Förändrat beteende

Priserna på livsmedel och alkoholfria drycker har ökat med 14 procent från augusti 2021 till augusti i år, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Kriget i Ukraina har satt sina spår eftersom både Ryssland och Ukraina är stora exportörer av spannmål och andra livsmedelsprodukter. Och inflationen ökar: I augusti månad låg den på 9 procent – den högsta siffran på över 30 år.

– Man märker det på beteendet hos kunderna. Nu kommer många fler hit jättetidigt på morgnarna för att hinna få tag i varor som det är rabatt på, innan de tar slut. När vi sänker priset på saker som håller på att passera utgångsdatum går de åt direkt, man hinner knappt blinka, säger Merve Taner.

Hon upplever också att folk numera bryr sig mindre om kvaliteten på maten.

– Nu är det definitivt priserna som står i fokus hos kunderna, inget snack.

Planerar inköpen

Småbarnsmamman Tsegereda från Husby, som inte vill ha med sitt efternamn i tidningen, tycker att det är svårt att klara av prishöjningarna.

– Det är tufft, man får vända på slantarna, framför allt om man har barn. Jag brukar planera vad jag ska handla och leta efter låga priser, rabatter och erbjudanden, säger hon.

Hos nyöppnade Matmissionen i Kista galleria är trycket högt, som Mitt i Järva nyligen berättade.

Butikens koncept är att personer med låg inkomst som har svårt att få pengarna att räcka till ska kunna handla matvaror till en tredjedel av det vanliga priset, och inför öppningen hade trycket på att ansöka om medlemskap varit skyhögt, berättade Johan Rindevall, Matmissionens chef.

– Vi har blivit nedringda. Det är tydligt att folk får mindre pengar i plånboken, tyvärr, sa han.

Även på Ica Supermarket i Akalla har personalen märkt en skillnad.

– Försäljningen av Ica basic–varor har ökat drastiskt de senaste månaderna. Det märks att folk tänker på vad de handlar i större utsträckning, säger Diljit Gulati, mejeriansvarig.

Hur påverkas du av de höjda matpriserna?

Haylezgi, Rinkeby

– Det är svårt eftersom löneutvecklingen inte hänger med de snabba prisökningarna, man har samma lön men så plötsligt kostar allt mer. Det blir helt andra marginaler att förhålla sig till. Förut ville jag köpa varor av bästa kvalitet, men nu fokuserar jag mer på vad som är billigast.

Birgitta, Akalla

– Jag köper mer billiga varor nu än tidigare. Man söker efter lägre priser på ett annat sätt och jag är mer medveten om kostnaden på det jag handlar än tidigare. Ett tips är att köpa rotfrukter som är relativt billigt.

Nakhshin, Kista

– Det är svårt när allt är så dyrt. Nu köper jag det viktigaste för bäst pris. Förut kunde jag unna mig att köpa tre limpor bröd samtidigt men nu får jag tänka om. Priserna gör att man är mer eftertänksam.

Sahro, Rinkeby

– Jag planerar mina inköp mer, kollar noga vad som redan finns hemma och handlar bara så att jag vet att varorna räcker till det jag ska ha det till, så jag slipper slänga något. Det har blivit väldigt dyrt väldigt snabbt, vi har fått lägga om kosten lite hemma.

Salam, Kista

– Sedan kriget bröt ut i februari så har allt blivit dyrare. Jag handlar inte som jag gjorde tidigare, man tänker efter mer. Det är oroliga och dyra tider.