Gudöbroleden går genom Trollbäcken som ett ärr och delar området i ett östra och ett västra. Vägen är hårt trafikerad stora delar av dygnet och här samsas bilister med bussarna som tar både Haninge- och Tyresöbor in till stan, och längst med vägen slingrar sig cyklisterna fram.

Trafikverkets planer på att bygga om cykelvägen och förbättra för kollektivtrafiken har funnits i flera år. Sist Mitt i skrev om projektet var 2020, och då var byggstarten planerad till i år. Nu är den framskjuten till årsskiftet 2026/2027.

De förändringar som ska göras är att en bussfil ska läggas till på delar av sträckan, gång- och cykelvägen ska breddas och trafikljusen anpassas för att ge kollektivtrafiken förtur. Vägsträckan det handlar om är 5,5 kilometer lång och sträcker sig från en punkt strax söder om rondellen vid Grindstuvägen i Haninge till strax norr om trafikplats Skrubba. Största delen av sträckan går genom Tyresö.

De gula sträckorna är där Trafikverket planerar att utföra åtgärder.

De gula sträckorna är där Trafikverket planerar att utföra åtgärder.

Trafikverket

"Planerna har inte ändrats. Gudöbroleden är ett utpekat regionalt cykelstråk i länet, men i dag uppnår vägen inte den standard som krävs. Det finns både trafiksäkerhetsproblem och svårigheter att ta sig fram. Framkomligheten för kollektivtrafiken behöver också förbättras", skriver projektledaren Ali Jalal i ett mejl till Mitt i.

Finns potential

Nästa steg mot att genomföra bygget är nu i gång. Samrådsperioden, där Trafikverket samlar in synpunkter, startade den 14 mars och pågår till den 24 april.

Två av dem som har synpunkter är Svante Berg och Bengt Svensson. De är båda arkitekter och engagerade i Trollbäckens egnahemsförening. Svante Berg är även ordförande i föreningen Villaägarna Tyresö-Haninge. I många år har de bedrivit opinionsarbete då de anser att Tyresö kommuns planer för Trollbäcken är för kortsiktiga.

– Det finns en otrolig potential och vår frustration ligger i att det inte har gjorts någon ordentlig utredning. Det man sysslar med är frimärkesplanering, säger Bengt Svensson.

Svante Berg och Bengt Svensson har lagt stora mängder tid och pengar på sina förslag för hur Trollbäckens centrum ska utvecklas. Men de tycker inte att de får något gehör från varken politiker eller tjänstemän.

Svante Berg och Bengt Svensson har lagt stora mängder tid och pengar på sina förslag för hur Trollbäckens centrum ska utvecklas. Men de tycker inte att de får något gehör från varken politiker eller tjänstemän.

Maja Johansson

De vill bland annat se ett stråk med småstadskänsla och lägre hus. Men trafiken vid Alléplan i Trollbäcken korkar igen varje morgon och eftermiddag, så en del i förslaget är överdäckning av delar av Gudöbroleden och omdragning av cykelvägen.

18 miljoner dyrare

Eftersom kommunen inte har gjort en utredning över hur trafiksituationen vid Alléplan ser ut, tycker Svante Berg och Bengt Svensson att det är bakvänt att Trafikverket går in och gör åtgärder nu.

– Vi tycker att det är ett bra förslag, men först måste trafiksituationen lösas. De måste ta hand om saker och ting i rätt ordning, säger Svante Berg.

Ali Jalal ser flera fördelar med projektet.

Maja Johansson

– Projektet bidrar till att framkomligheten och trafiksäkerheten för oskyddade trafikanter längst med leden förbättras. Korsningar anpassas och förbättras, så att cyklister kan ta sig fram snabbt och mer trafiksäkert.

Den totala kostnaden har stigit från 115 miljoner till 133 miljoner kronor på grund av omvärldsläget och de efterföljande ökade materialpriserna.