Göteborg

Det är dags för spårvagnarna som levererades under 80-talet att rustas upp.

– De kommer att plockas ner på mutternivå. Det blir en totalrenovering och ny inredning, säger Jonas Sundgren, fordonschef på Västtrafik.

Elsystem, dörrar, ramper och bromsar kommer bytas ut till nya. Uppfräschning interiört innebär nya säten och bättre komfort för föraren.

Spårvagnarna målas också om på både in- och utsidan och blir mer lik den nya spårvagnen M33 och M34. 

– För resenärerna blir det som en helt ny spårvagn. Vi är jätteglada över att kunna satsa på upprustning av våra befintliga spårvagnar, samtidigt som vi också köper in helt nya. Spårvagn M31 är en omtyckt spårvagn av hög kvalitet och det är viktigt för oss att ta vara på det vi har.

Hur påverkas spårvagnstrafiken under renoveringen?

Som det ser ut nu kommer det inte märkas för resenärerna. Spårvagnarna kommer att renoveras åtta åt gången i ett rullande schema. De nya längre spårvagnarna kommer dessutom att vara i trafik och kompensera.

Investering för en miljard

Arbetet utförs av företaget Skoda Ekova i Ostrava, Tjeckien, dit spårvagnarna kommer transporteras på trailer. Fyra spårvagnar är redan där och beräknas vara tillbaka i Göteborg i slutet av 2024 för testkörningar innan de sätts in i trafik igen.

Senast 2028 beräknas alla spårvagnar vara klara.

Satsningen innebär att spårvagnarna kommer kunna köra vidare på Göteborgs spår i minst 15 år till. Kostnaden för upprustningen beräknas landa på en miljard kronor.

– Vi försöker hålla våra vagnar i liv så länge som möjligt både för ekonomin och miljön.