Utanför Hersby gymnasium står bilarna med röd trekant baktill tätt packade. Antalet ungdomar som kör epa på Lidingö har stuckit iväg på senare år.

I fjol fanns det 231 registrerade a-traktorer (epa) på ön enligt expertmyndigheten Trafikanalys. Det är 4,8 a-traktorer per tusen invånare, jämfört med 1,5 i Stockholms län.

Nu har EU-parlamentet röstat för att höja åldersgränsen för a-traktorer till 16 år. Samtidigt vill man höja hastigheten från 30 till 45 kilometer i timmen. Inget är klubbat men det är högst troligt att förslaget blir verklighet.

Att förhandlingar pågår är ingen nyhet för Hersbys elever.

– Jag tycker att det är dåligt att höja åldersgränsen. Det är nyttigt att få öva på att vara i trafiken. Däremot jättebra om man höjer hastighetsgränsen, säger Elias Sunebäck, som byggt på sin epa själv med hjälp av videos från Youtube.

Att få lära sig navigera trafiken med en epa innan man kör snabba bilar är en bra grej, tycker Hersbyeleven Elias Sunebäck.

Att få lära sig navigera trafiken med en epa innan man kör snabba bilar är en bra grej, tycker Hersbyeleven Elias Sunebäck.

Pekka Pääkkö

I dag krävs ett AM-körkort för att köra a-traktor. De nya reglerna innebär ett tuffare körprov med både teori och praktik, då planen är att krav på B1-körkort införs.

– Det verkar krångligt. Man är mogen när man är 15 år, säger Carl Sylvén.

– Jag fattar att det görs för säkerheten men det är tradition i Sverige att man får köra epa när man är 15, säger Linus Ahlström.

Jennifer Rosén tänker dock lite annorlunda.

– Jag tror att det kan vara bra att höja åldersgränsen. Man är lite mognare när man är 16 år.

Den höjda åldersgränsen ingår i ett större paket med förslag som ska förbättra vägsäkerheten i Europa. För de flesta andra medlemsländer i EU är a-traktorerna bara en detalj.

Frihet

Det fanns dock ett motstånd bland svenska politiker.

– Jag upplever att det finns en epakultur i Sverige som är mycket bredare, vi talar inte bara om 15-16-åringar. Därför tror jag att frågan kan skapa stort engagemang, säger Tomas Tobé (M) ledamot Europaparlamentet, som tror att frågan kan bli viktig inför valet till Europaparlamentet.

– Jag vet att den svenska regeringen kommer att vilja stå upp för epatraktorerna i de fortsatta förhandlingarna.

Krockvåld

Daniel Källenfors (M), kommunstyrelsens ordförande på Lidingö, är också kritisk.

– Det är en viktig frihetsfråga för unga, att kunna köra epa-traktor. Att EU nu gör det dyrare och svårare tycker jag är negativt.

När Transportstyrelsen fattat beslut om reglerna för en a-traktor har de tittat på olycksstatistiken och sett att antalet olyckor varit relativt högt. Dessutom har många som råkat ut för olyckor i en a-traktor inte haft bilbälte eller suttit flera personer på samma säte.

– Vi har också tittat på skillnaden i krockvåld om man kör en a-traktor i 30 eller 40 kilometer i timmen. Men vi har inte gjort jämförelser med mopedbilar. Där gäller EU-regler, säger Josefin Hallenberg vid Transportstyrelsen.

Lidingös kommunpolis Thommy Brännström är därför försiktigt positiv.

– Med risk att man gör sig ovän med alla ungdomar på Lidingö så tänker jag att det är bra med en högre åldersgräns. Jag tror att det gagnar trafiksäkerheten och bidrar till färre olyckor.

– Att man samtidigt höjer hastighetsgränsen låter rimligt. Mopedbilar får gå i 45 kilometer i timmen.

Ökar inte risken för olyckor då?

– Den risken finns men det blir också ett annat körkortskrav och de kan följa trafikrytmen lite bättre. I dagsläget kan man köra en bil med ett mopedkörkort.

Thommy Brännström menar att det är vanligt att a-traktorer åker farligt.

– Att man är lite äldre och har ett annat körkortskrav kanske gör att man känner att man måste sköta om bilen bättre. Många epa-traktorer har brister.

Efter parlamentets beslut kan förhandlingar nu sättas i gång. Det kan dröja flera år innan de nya direktiven träder i kraft.

– Jag tror att vi ser ett färdigt beslut under hösten. Om man klubbar beslutet har medlemsländerna sannolikt fyra år på sig att implementera det, säger Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen.

En epa som kör i 30 kilometer i timmen stoppar lätt upp trafiken. Dessutom är epan säkrare än mopedbilar som kör snabbare, menar Artur och Isak.

En epa som kör i 30 kilometer i timmen stoppar lätt upp trafiken. Dessutom är epan säkrare än mopedbilar som kör snabbare, menar Artur och Isak.

Pekka Pääkkö