Dagen efter manifestationen i Skärholmens centrum, där flera barn i området har varit med sina familjer och tänt ljus och lämnat blommor, skrattar och leker barnen på Lillholmsskolan till synes som vanligt ute på gården. Men under ytan bubblar oron. 

– En del är jätteoroliga, vissa har frågor till personalen medan andra inte vill prata om det alls. Så det gäller att ha fingertoppskänsla och vara där och lyssna men att inte bombardera med frågor själv utan vara en trygg vuxen, säger Lina Harrysson, rektor på Lillholmsskolan. 

Vad säger barnen?

– De frågar om händelsen och det de har sett. Och att det inte känns tryggt i området där de bor, har sin skola och sin fritid. 

Angie Gray

Känslan: Hade kunnat vara jag

Mordet vid gångtunneln har tagit extra hårt. 

– De tycker att det är läskigt att det är någons pappa. Den här händelsen skapar mer rädsla eftersom den är lättare att identifiera sig med. ”Jag kan också gå med min pappa någonstans”. Det märker man också i mötet med föräldrar att alla tycker att det måste få ett stopp nu.

Hur jobbar ni med det?

– Klasserna har pratat om det på lektionerna. Men det är också viktigt att de känner att det är tryggt och som vanligt i skolan. 

De våldsamma händelserna har den senaste tiden avlöst varandra i Skärholmen. 

Hur jobbar ni generellt med våldet som kommer så nära barnen?

– Med att möta dem där de är. Men också att måla en annan bild, Skärholmen är inte bara det, det är elever som bygger sitt önskesamhälle i Minecraft, som pluggar järnet inför nationella prov och som har kommit in på sitt förstahandsval på gymnasiet. Vi ska inte blunda för det otrygga som sker och och stötta, men vi ska också få dem att se hoppet. 

Lina Harrysson rektor Lillholmsskolan.

Lina Harrysson rektor Lillholmsskolan.

Stockholms stad

Flera av barnen har fått förhållningsregler hemifrån hur de ska göra om de ska åka till någon fritidsaktiviteter, som att alltid ha mobilen på och att de ska gå direkt till den plats de ska. 

– Vi pratar med barnen om att man ska vara omvärldsobservant, men det måste vara en balans så att vi inte skapar mer rädsla och krymper deras värld ännu mer. Därför är det viktigt att skolan kan erbjuda dem att vara kvar efter skolan och spela fotboll och andra aktiviteter och att personal tar med dem på utflykter på loven och fortsätter att utöka deras värld. 

Kim Lagerquist, chef för förskolorna i Skärholmen.

Kim Lagerquist, chef för förskolorna i Skärholmen.

Stockholms stad

Bearbetar genom leken

Förskolorna i stadsdelsområdet jobbar på liknande sätt.

– När det händer saker är det viktigt att förskolan är en trygg och välkänd plats och att vuxna verkligen lyssnar på barnens signaler. Barn kanske ställer en fråga och då får man börja nysta i det och ställa följdfrågor och en del barn kanske inte vill prata alls, utan vill bearbeta genom att leka och då måste man bejaka det, säger Kim Lagerquist, förskolechef i Skärholmen. 

Hon lyfter även att det som vuxen är okej att säga att man inte vet och att man inte har alla svar, men att man då kan berätta att det finns andra vuxna som jobbar med att lösa frågan.

– Det viktiga är att barnet känner sig bemött och lyssnat på och att man tar barnets frågor på allvar, säger Kim Lagerquist.