I fjol utfärdade staden p-böter motsvarande drygt 17 miljoner kronor, ett facit som endast Stockholm och Solna bräcker på länsnivå.

"Väldigt mycket", tycker bilisten Åsa Sebelius som står utanför Coop i Hallonbergen.

– Men om pengarna går tillbaka till kommuninvånarna är det bra, säger hon.

Stadens trafikchef Michael Stjärnekull anser inte att summan generellt sett är särskilt hög. Möjligheten till betalning via telefon har rent av lett till färre anmärkningar än vad som annars vore fallet, estimerar han.

https://www.mitti.se/nyheter/sumpan-samst-i-lanet-pa-laddpunkter-sa-ska-elbilisterna-blidkas/repvba!AV5G4vQ6xBLBAnYqfJei7A/

Att Sundbyberg ändå intar en pallplats i länet misstänker han beror på stadens kompakthet. Framför allt är det de centrala delarna som medför drag i p-botshäftena.

– Staden är liten till ytan och det finns ett ganska stort intresse att besöka den för olika ärenden. Då blir det konkurrens om platserna. Har man då inte tid och lust att hitta en giltig parkering blir det att man chansar, säger Michael Stjärnekull.

Finansierar åtgärder

Han poängterar att stadens p-övervakning utgår från tre grundkriterier: trafiksäkerhet, framkomlighet och tillgänglighet. Antalet felparkeringar i Sumpan, menar han, bör inte nödvändigtvis tyda på att här krävs fler p-platser – problemet går också att lösa med kortare parkeringstider och högre avgifter.

– Det är en tät stadskärna och om vi avsätter för mycket gatumark till p-platser är det kanske något annat som inte får komma till.

Inte heller Åsa Sebelius tycker att Sundbyberg plågas av brist på parkeringsytor:

– Det är inte så att det inte finns platser, och struntar man i att betala får man skylla sig själv.

Hon bor i Lilla Ursvik, där staden i höstas införde parkeringsförbud på en rad platser. Enligt Michael Stjärnekull har detta inte haft någon betydande inverkan på statistiken över anmärkningar.

– Det är väldigt lågfrekvent med parkeringsanmärkningar i den typen av områden över huvud taget.

Vart går pengarna som staden får in via felparkeringsavgifter?

– Mycket går till att utveckla och vidmakthålla gator och vägar i gott skick: till asfaltering, drift och underhåll, uppmålning av linjer, parkeringsrutor och vinterväghållning.

Hur beroende är staden av pengar från felparkerare för att kunna genomföra dessa satsningar?

– Beroende vet jag inte om vi är, men vi har ju tillgång till dem.

Samtidigt, säger Stjärnekull, är målsättningen på lång sikt att felparkeringar inte ska förekomma i Sundbyberg.

– Det är mycket bättre. Och då hade man i stället fått finansiera på annat sätt, genom att omdisponera skattepengarna.